Synnøve Veinan Hellerud

Synnøve Veinan Hellerud, f. 1969, er lektor, faglitterær forfatter og foredragsholder med hovedfag i historie. Til daglig underviser hun ved Holtet videregående skole i Oslo. I tillegg til å undervise skriver hun artikler og bøker med ulike historiske emner for barn, voksne og elever på ungdomsskolen og videregående. I 2016 ble hun tildelt William Nygaards legat for sin forfattergjerning.

Hellerud begynte sin forfatterkarriere i Aschehoug forlag i 2000 med boken Oslo-tusen års historie og har i tillegg gitt ut følgende bøker:
Siste nytt fra vestfronten - en reise i sporene etter første verdenskrig. Sakprosa, Spartacus, 2014.
Håkon den gode - mellom to kulturer i vikingtida. Sakprosa for barn og ungdom, Orkana forlag, 2013
Håkon den gode. Sakprosa, Spartacus, 2012

Som læremiddelforfatter startet Hellerud i Aschehoug Undervisning i forbindelse med Kunnskapsløftet i 2006. Fra da og fram til nå har hun gitt verdifulle bidrag i arbeidet med flere av forlagets historieverk, både for grunnskolen og for videregående skole. Se under for fullstendig liste.