Utvidet virkelighet med AR i undervisningen

Med Augmented Reality (AR) popper inspirerende 3D-modeller og videoer opp fra læreboken. Det som kan være tungt å lese om, blir til inspirerende opplevelser. Her kan du prøve selv!

Når man kan snurre et DNA rundt med fingeren, blir det plutselig enklere å forstå strukturen. Elevene kan skanne lærebøker med AR Aschehoug, og begi seg inn i en verden der vante rutiner for læring ikke gjelder lenger.

Naturfagslærer Camilla Gunnarstorp Auberg har introdusert AR for elevene sine.
– Det at elevene kan få opp videoer de kan se på når de skal repetere stoffet, og at de faktisk kan få opp 3D-modeller, det synes jeg er kjempekult, sier Auberg.

Jeg synes det er veldig spennende. Jeg ble kjempegira da jeg først prøvde appen og tenkte at «dette skulle jeg hatt da jeg var elev».

Camilla Gunnarstorp Auberg
Naturfagslærer, Malakoff videregående skole

Artikler om AR

AR i helse- og oppvekstfag

iPraksis er Aschehougs nyeste lærebok i helse- og oppvekstfag. Boken er beriket med AR-teknologi, som gjør læringen mer levende. Ved hjelp av en app kommer 3D-modeller ut av boken, og tekst utfylles med video.

AR i naturfag

Kan bruk av AR-teknologi i undervisningen øke motivasjonen og interessen til elevene? Naturfagslærer Camilla Gunnarstorp Auberg deler sine erfaringer med AR Aschehoug.

AR før og nå - og hva skjer i fremtiden?

Ludenso utvikler teknologi som beriker læremidler med Augmented Reality (AR), og gjør det mulig for elevenene å finne alle bøkene i én app.

Webinarer om AR

Webinar for 1.–13. trinn

Hvordan bruke AR Aschehoug i naturfag?
Bli bedre kjent med AR Aschehoug og hvordan denne appen kan fungere sammen med Solaris 1–2, Solaris 5Solaris 8 og Naturfag SF.

Webinar for 10.–13. trinn

Hvordan bruke AR Aschehoug i helse- og oppvekstfag
Bli bedre kjent med AR Aschehoug og hvordan denne appen kan fungere sammen med iPRAKSIS Vg1.

Podcast om AR

I denne episoden møter vi teknisk leder i Ludenso, Harald Manheim og Camilla Gunnarstorp Auberg som er naturfagslærer på Malakoff videregående skole i Moss. Camilla har brukt AR et halvt års tid og forteller om sine erfaringer fra klasserommet.

Hør episoden på Spotify

Alle kan teste!

Appen kan lastes ned fra App Store og Google Play

Bøker med AR

NATURFAG FOR UNGDOMSSKOLEN

Solaris 8-10
Skaper naturglede, nysgjerrighet og nytenkning.

NATURFAG FOR VIDEREGÅENDE

Naturfag SF
En praktisk og utforskende tilnærming til faget som setter elevens læring i sentrum. Hvis du ikke har Naturfag SF, kan du teste appen ved hjelp av denne PDF-en

HELSE- OG OPPVEKSTFAG FOR VIDEREGÅENDE