AR i helse- og oppvekstfag

Elevene på Malakoff videregående i Moss har fått et nytt innblikk i hvordan hjertet fungerer.

iPraksis er Aschehougs nyeste lærebok i helse- og oppvekstfag. Boken er beriket med AR-teknologi, som gjør læringen mer levende. Ved hjelp av en app kommer 3D-modeller ut av boken, og tekst utfylles med video.

Positive lærere

Det er blitt ettermiddag på Malakoff videregående i Moss. Førti år har gått siden Heidi Lindblom var ferdig utdannet sykepleier. 
I dag, tjue år senere, sitter hun på lærerværelset på Malakoff, sammen med Anne Hønstvedt og Anne Lisbeth Kjennsbekk. 

Denne dagen har de tre lærerne for første gang blitt introdusert for iPraksis.

- Jeg så at dette fungerte veldig motiverende for elevene, sier Lindblom.

Lærebok med mange fordeler

- Elevene syntes det var spennende å bruke mobilen i en læresammenheng. Og for meg som er opptatt av kroppen, og som underviser mye i hvordan ting fungerer inni den, virker denne type lærebok å ha veldig mange fordeler. Det å få opp en 3D-modell av hjertet som du kan gå videre inn i, og på den måten se hvordan det er bygd opp av ulike kamre, det tror jeg mange elever vil ha nytte av.

- Ofte har vi en del ungdommer på helse- og oppvekstfag som ikke er så glad i å lese, elever som føler at de stopper litt opp når de presenteres for for mye fagtekst. Her får de relativt lite tekst samt tredimensjonale modeller som de kan gå inn i og utforske videre. 

 

Fordeler og ulemper

Én ting er imidlertid hva de tre lærerne synes – noe annet hvordan elevene responderer på det nye læremiddelet. 

"Lite, men viktig", sier en elev.  
"3D-illustrasjoner, som viser hvordan hjertet pumper blod", sier en annen.
"Mer konkret" sier en tredje. 
En siste elev trekker fram den såkalte "les mer"-funksjonen, som peker elevene i retning lenker med mer inngående informasjon om det de akkurat har lest.

Lindblom vil gjerne ha noen ulemper opp på tavla også.
"Kanskje at man alltid må ha tilgang på boken" sier en av elevene lengst bak i rommet. 

For å kunne se 3D-illustrasjonene må nemlig mobilen holdes over boken kontinuerlig. 

 

 

 

Visuell læring

- Vi vet jo at det er mange som lærer bedre visuelt. Så når lærebokstoffet både er visuelt og auditivt, så har det alle muligheter til å treffe. Jeg hadde en elev som ønsket å lese mer om menstruasjon, og da gikk vi sammen inn i dette nye universet og fikk se en livmor som kom opp på skjermen. Og det var jo kjempespennende, både for eleven og meg som læreren hennes.

Heidi Lindblom er likevel opptatt av klasserommet hennes fortsatt skal være et dynamisk lærested, og ikke et rom der tjue elever sitter på hver sin mobiltelefon i 45 minutter.  

- Jeg liker jo å bruke projektoren, slik at jeg kan forklare det vi ser på for elevene, heller enn at de skal sitte en og en og se på skjermen sin. Men akkurat det er antakelig ikke verre enn at vi med en kabel fikser det ganske enkelt. 

 

Dette er AR

AR står for "Augmented Reality", som på norsk kan oversettes til "utvidet virkelighet". Aschehoug har selv lansert sin egen AR-app, AR Univers, til bruk i skoleverket.

AR er en teknologi som kombinerer data fra den fysiske verden med virtuell data, for eksempel gjennom bruk av grafikk og lyd. Dette ekstra laget med informasjon erstatter altså ikke virkeligheten, men utvider den heller på en eller flere måter. Utvidede virkeligheter kan konstrueres med de samme virkemidlene som benyttes i virtuelle virkeligheter (VR), men skiller seg fra sistnevnte ved at hensikten er å tilføre opplevelser og handlingsmuligheter, ikke å hensette brukeren til et helt annet sted.

Gjennombruddet til AR
Det virkelige gjennombruddet for AR på global basis kan sies å ha kommet med lanseringen av Pokemon Go, sommeren 2016. Appen bruker informasjon fra GPS-en din og kameraet ditt, og pokémonene viser seg når du holder mobiltelefonen over et område de befinner seg på. I løpet av én måned hadde 100 millioner mennesker verden over lastet ned Pokemon Go-appen. 

Snapchat + AR
Snapchat bruker AR-teknologi i filtre, linser og etiketter. Etiketter kan legges inn i bakgrunnen din, eller man kan legge på geo-filter med tekst eller illustrasjon til stedet du befinner deg på. Andre eksempler er reiseappen «Entur», som bruker AR for å vise deg hvor bussholdeplasser er i forhold til omgivelsene dine, og møbelkjeden Ikea, som bruker AR for å la deg prøveplassere møbler i stuen din med mobilen.

AR i forsvaret
Et av de første eksemplene på bruk av utvidet virkelighet var The Super Cockpit som ble utviklet av det amerikanske forsvaret på slutten av 1960-tallet. Her fikk piloten tilført visuelle sanseinntrykk via skjermer montert i hjelmen og foran frontrutene i flyet. Hensikten var blant annet å øke evnen til å navigere, samt oppdage og bekjempe fiender. Lignende teknologier er i bruk i de fleste våpengrener i dag.

AR til medisinske formål
Utvidet virkelighet blir også benyttet til medisinske formål, både for å tilføre situasjonsbetinget informasjon, for eksempel produkter som leser av hvor blodårer befinner seg under huden og så projiserer et bilde av årene tilbake på huden, og for å tilføre generell kunnskap, for eksempel produkter som viser modeller av relevant anatomi når det pekes mot bestemte steder på kroppen.

Kilder: Store norske leksikon, wikipedia.com

Artikler om AR

Utvidet virkelighet med AR i undervisningen

Med Augmented Reality (AR) popper inspirerende 3D-modeller og videoer opp fra læreboken. Det som kan være tungt å lese om, blir til inspirerende opplevelser. Her kan du prøve selv!

AR før og nå - og hva skjer i fremtiden?

Ludenso utvikler teknologi som beriker læremidler med Augmented Reality (AR), og gjør det mulig for elevenene å finne alle bøkene i én app.

AR i naturfag

Kan bruk av AR-teknologi i undervisningen øke motivasjonen og interessen til elevene? Naturfagslærer Camilla Gunnarstorp Auberg deler sine erfaringer med AR Aschehoug.