LÆRERHÅNDBOK FOR BARNESKOLEN

Håndbok for læreren

Håndbok for læreren-serien tar for seg  ulike populære temaer, det være seg en didaktisk metode, en velkjent pedagogisk
utfordring eller rett og slett tips til bedre undervisning!

Håndbok for læreren-serien tar for seg ulike populære temaer, det være seg en didaktisk metode, en velkjent pedagogisk utfordring eller rett og slett tips til bedre undervisning!

Vis hele omtalen... Skjul utvidet informasjon...
Filtrer utvalget
Komponenttype
  1. Grunnbok
Filtrer utvalget
Filter
Format:
Målform:
() ()
:

Kjøp Aschehoug Univers skolelisens og få - 30 % på grunnbøkene Fabel, Matemagisk, Quest og Stages.

Fra kr 198
Filtrer utvalget
Filter
  1. Kreative metoder hjelper oss til å utforske ideer vi ellers ikke ville kommet på. Med denne boken kan du tilrettelegge for kreativ praksis i klasserommet.
    Kreative prosesser i praksis er en håndbok i praktisk idéutvikling. Der følger vi hele designprosessen, og jobbing i ulike faser står i fokus. De ulike trinnene og øvelsene skal hjelpe deg med å utvikle, bearbeide og gjøre ideene til virkelighet.
    I denne boken finner du mange og varierte øvelser som du kan bruke i klasserommet.
    Gjennom øvelsene vil elevene motiveres til å tenke annerledes enn de pleier. Å utvikle ideer er som en oppdagelsesreise: Man må bruke tid på prosessen, og man må tørre å stå i stegene.
    Det er også flere øvelser for å bygge et godt klassemiljø. For å skape et kreativt miljø, trengs det trygge elever. Å jobbe med disse øvelsene vil også være med på å øke elevenes konsentrasjon, kreativitet og motivasjon i fagene. Det er et fint avbrekk fra tradisjonell klasseromsundervisning.

    Kreative prosesser i praksis er skrevet med barneskolen som hovedmålgruppe, men den kan enkelt tilpasses eldre elever.
    • Utgivelsesår: 06.09.2021
    • ISBN: 9788249222001
    • Målform: Bokmål
    • Nivå: Grunnskole 1-4, Grunnskole 5-7, Grunnskole 8-10
    • Format: Grunnbok
    • Sider: 84
    • Komponenttype: Grunnbok
    Kreative prosesser i praksis – Håndbok for læreren
  2. Lesing er en grunnleggende og fagovergripende ferdighet med sine bestemte deler og utfordringer, samtidig som ulike type tekster, skolefag og leseformål krever sine spesielle lesemåter og strategier. Skolens leseopplæring må derfor foregå både i og på tvers av de ulike fagene og må vare langt ut over den første leseopplæringen på småtrinnet.
    Lærere i barneskolen skal kunne samarbeide om å styrke elevenes leseferdigheter. En intensivert leseperiode i fellesundervisningen, et såkalt klasselesekurs, kan være måten å gjøre det på.

    Denne boka gir en beskrivelse av innhold og gjennomføring av slike lesekurs, med forankring i teorier om språk, lesing og læring. Lesekurs i klassen passer for alle trinn på barnetrinnet, med tilpasninger til de laveste trinnene og for elever med ulike utfordringer.
    • Utgivelsesår: 06.12.2021
    • ISBN: 9788249221783
    • Målform: Bokmål
    • Nivå: Grunnskole 1-4, Grunnskole 5-7
    • Format: Grunnbok
    • Sider: 104
    • Komponenttype: Grunnbok
    Lesekurs i klassen – Håndbok for læreren
  3. Læringssstrategier i praksis -Håndbok for læreren
    Lese- og læringsstrategier er viktigere enn noensinne. Våre elever leser betydelig mindre enn tidligere generasjoner, samtidig som dagens leseutfordringer er langt mer omfattende. Det forventes at elevene skal kunne vurdere, tolke og forstå bla. tabeller, kart, grafer, diagrammer og nyhetsgrafikk. Dessuten skal de ha strategier for effektiv lesing av skjermtekster og sammensatte tekster. Ingen lett oppgave! Denne boken er en lettfattelig, oversiktlig og praktisk håndbok i lese- og læringsstrategier, med grundig gjennomgang av hvorfor og hvordan de ulike strategiene kan brukes.
    Læringsstrategier i praksis er en revidert utgave av boken Lese for å lære, utvidet og tilpasset ny læreplan.
    • Utgivelsesår: 31.03.2021
    • ISBN: 9788249221776
    • Målform: Bokmål
    • Nivå: Grunnskole 1-4, Grunnskole 5-7, Grunnskole 8-10, Vg1, Vg2, Vg3
    • Format: Grunnbok
    • Sider: 112
    • Komponenttype: Grunnbok
    Læringsstrategier i praksis – Håndbok for læreren
  4. Brain Breaks i klassen er små aktivitetspauser i noen få minutter som bryter opp stillesittende skolearbeid med en eller annen form for fysisk bevegelse. Disse kjappe aktivitetene gir elevene fornyet energi, motivasjon og dermed bedre konsentrasjon for resten av skoledagen.
    En aktivitetspause skal være gøy og nedstressende og krever som oftest lite forberedelse og utstyr. Poenget er å gi elevene «hjernepauser» som kan bidra til økt læring og få kroppen i gang etter en periode med konsentrert jobbing.
    Brain Breaks i klassen gir deg et rikt bibliotek med morsomme aktiviteter som kan brukes av energiske elever i løpet av skoledagen. Aktivitetene er delt inn i tre hovedkategorier: De som har hovedfokus på bevegelse, de som har en faglig vri og kan innpasses direkte i undervisningen og de som i større grad trener samarbeid, samhold og kreativitet. I tillegg er det et eget kapittel med konkrete metodiske tips til gjennomføringen.
    Brain Breaks i klassen kan i prinsippet brukes når som helst og hvor som helst - inne og ute, og passer for elever i så å si alle aldre.
    • Utgivelsesår: 17.02.2020
    • ISBN: 9788249220793
    • Målform: Bokmål
    • Nivå: Grunnskole 1-4, Grunnskole 5-7, Grunnskole 8-10
    • Format: Grunnbok
    • Sider: 80
    • Komponenttype: Grunnbok
    Brain Breaks i klassen - Håndbok for læreren
  5. I en travel skolehverdag er det lett at elevmedvirkning blir noe som bare blir stående i skolens planer, og at det oppstår en kløft mellom det som er ønskelig og det som faktisk skjer i praksis. Dermed opplever kanskje elevene at de ikke har noen reell innflytelse på skolen og undervisningen.
    Å involvere elevene blir et viktig prinsipp framover, og vi må tenke bredere enn bare elevrådsarbeid og elevinvolvering i friminuttsaktiviteter.
    Elevmedvirkning betyr ikke bare at elevene kan si sin mening, men også at de har rett til å medvirke og å kunne påvirke det som angår dem på skolen.
    Hvordan få dette til i praksis? Denne boka vil på en lettfattelig måte presentere ulike aktiviteter og tips som lærere kan bruke for å legge til rette for elevmedvirkning i klassen, og dermed sørge for at eleven får delta i beslutninger som gjelder egen faglig og sosial læring.
    • Utgivelsesår: 16.09.2021
    • ISBN: 9788249221974
    • Målform: Bokmål
    • Nivå: Grunnskole 1-4, Grunnskole 5-7, Grunnskole 8-10, Vg1, Vg2, Vg3
    • Format: Grunnbok
    • Sider: 120
    • Komponenttype: Grunnbok
    Elevmedvirkning i praksis - Håndbok for læreren
  6. Gnisninger i klassen? Håndbok for læreren
    Det er ikke mulig å unngå at det oppstår gnisninger i en elevgruppe, men mange konflikter kan forebygges ved hjelp av konstruktive samtaler og felles regler som elevene selv har vært med på å utforme.
    Gnisninger i klassen? inneholder fortellinger om dagligdagse problemer med høy gjenkjennelsesfaktor. Disse er ment som igangsettere for samtaler i klassen. I tillegg inneholder Gnisninger i klassen? diskusjonsspørsmål, aktiviteter og kopioriginaler til hvert kapittel. Kapitlene tar for seg situasjoner i skolehverdagen hvor det oftest oppstår gnisninger: i klasserommet når læreren er ute, på gangen, på toalettet, i gymgarderoben og i skolegården.
    Gnisninger i klassen? er i hovedsak beregnet på arbeid med elever i småskole og mellomtrinn, men kan enkelt tilpasses eldre elever.
    • Utgivelsesår: 12.03.2020
    • ISBN: 9788249220991
    • Målform: Bokmål
    • Nivå: Grunnskole 1-4, Grunnskole 5-7
    • Format: Grunnbok
    • Sider: 112
    • Komponenttype: Grunnbok
    Gnisninger i klassen? - Håndbok for læreren
  7. Livsmestring i klassen gir lærere hjelp til å omsette i praksis læreplanens intensjoner og kompetansemål for dette viktige temaet. I tillegg til en innføring i hvordan og hvorfor undervise i livsmestring, inneholder boka et vell av praktiske aktiviteter og tips til gjennomføring.
    Livsmestring i klassen er skrevet med barneskolen som hovedmålgruppe, men mye kan enkelt tilpasses eldre elever.

    Livsmestring i klassen er en bok i Håndbok for læreren-serien.
    • Utgivelsesår: 10.08.2020
    • ISBN: 9788249221233
    • Målform: Bokmål
    • Nivå: Grunnskole 1-4, Grunnskole 5-7
    • Format: Grunnbok
    • Sider: 112
    • Komponenttype: Grunnbok
    Livsmestring i klassen - Håndbok for læreren
  8. Denne håndboken er en praktisk støtte for deg som vil prøve samarbeidslæring (Cooperative Learning) i klasserommet ditt. Boken viser tydelig hvordan man kan bruke samarbeidsstrukturene i ulike fag og gir deg konkrete forslag til undervisningsopplegg.
    Cooperative Learning er en arbeidsmåte som fører til inkludering, elevaktivitet, engasjement, sosial utvikling og læring. Ved at elevene samarbeider og drar nytte av hverandres kunnskaper, øker både måloppnåelsen og det sosiale samholdet - samtidig.
    Passer for lærere i hele grunnskolen.
    • Utgivelsesår: 08.03.2019
    • ISBN: 9788249220175
    • Målform: Bokmål
    • Nivå: Grunnskole 1-4, Grunnskole 5-7, Grunnskole 8-10, Vg1, Vg2, Vg3
    • Format: Grunnbok
    • Sider: 112
    • Komponenttype: Grunnbok
    Samarbeidslæring i praksis - Håndbok for læreren
  9. Underveisvurdering i praksis
    Den nye læreplanen legger opp til at vi kan se på vurdering i skolen med nye briller og underveisvurdering er gjennomgangstonen. Underveisvurdering skal bidra til bedre læring og utvikling hos elevene og gi motivasjon for videre læring gjennom hele skoleløpet.
    Denne boka presenterer en mengde ulike aktiviteter og tips som du kan bruke i klassen for å legge til rette for gode underveisvurderinger. Her finner du bla. kapitler om læringsfremmende underveisvurdering, egenvurdering, mappevurdering, hverandrevurdering og samarbeidsaktiviteter. Passer for lærere på alle trinn/nivåer.
    • Utgivelsesår: 01.03.2021
    • ISBN: 9788249221769
    • Målform: Bokmål
    • Nivå: Grunnskole 1-4, Grunnskole 5-7, Grunnskole 8-10, Vg1, Vg2, Vg3
    • Format: Grunnbok
    • Sider: 96
    • Komponenttype: Grunnbok
    Underveisvurdering i praksis - Håndbok for læreren
  10. Å bruke uteskole som læringsarena gir et stort læringsutbytte, både faglig og sosialt. Når vi forlater skolens fire vegger forlater vi også den tradisjonelle klasseromsundervisningen til fordel for en praktisk, utforskende og aktiv opplæring. Lokalmiljøet blir en ressurs i opplæringen og gir elevene konkrete og livsnære erfaringer.
    Uteskole i praksis er en oversiktlig og praktisk hjelp til hvordan og hvorfor undervise utendørs. I denne boken finner du over 50 ulike aktiviteter som du kan gjøre sammen med klassen din på uteskole enten du arbeider i førsteklasse eller på femtetrinn. Aktivitetene er organisert etter fag, og er tilpasset kompetansemålene i LK20 for 1. til 7. trinn.
    Aktivitetene kan brukes på ulike trinn, enkeltvis eller flere etter hverandre på samme dag, som ulike stasjoner. Det er også mulig å kombinere opplegg på en aktivitetsdag for hele trinnet eller hele skolen. Kombinasjonene er nesten uendelige!
    • Utgivelsesår: 03.08.2020
    • ISBN: 9788249221226
    • Målform: Bokmål
    • Nivå: Grunnskole 1-4, Grunnskole 5-7
    • Format: Grunnbok
    • Sider: 120
    • Komponenttype: Grunnbok
    Uteskole i praksis - Håndbok for læreren
Oppdaterer... Oppdaterer...