Læremidler for videregående

Oliver Lovrenski tilbake i klasserommet

Oliver Lovrenski (20) har gjort braksuksess med sin første bok, Da vi var yngre. Dagen etter at han mottok Bokhandlerprisen, som tidenes yngste, er han på sitt første skolebesøk.

Var livredd for å gå på skolen

–Boka di burde vært pensum for alle lærere, sier Andreas Stien-Leenderts før han går i studio med Jon-Are Masternes .

Modus ‒ et nytt digitalt læremiddel til videregående skole

- Vi jobber med å utvide verktøykassen som kan bidra til engasjerende klasseromsundervisning og gjøre det attraktivt å lære. Vi skal formidle kunnskap som engasjerer og motiverer til læring, forteller Vera Haye Bjerga om det nye heldekkende digitale læremiddelet for videregående.

Enkel programmering til mattetimen

Morten Munthe, mattelærer ved Oslo Handelsgymnasium har god erfaring med å starte enkelt. Les rådene og se om du kan bruke oppskriften hans i din egen klasse.

Forstå den fysiske naturen med matte?

Hva bruker vi matte til? Helt fra Newtons og Leibniz’ dager har vi visst at differensialligninger er det rette verktøyet for å beskrive den fysiske naturen.

Mine byks gjennom skolegangen

Autismespekterforstyrrelser (ASF) oppsummeres gjerne som at en har visse avvik innenfor sosiale interaksjoner, og begrensede interesser og/eller repetitiv atferd.

Terminprøver klare til bruk

Terminprøvene er tilgjengelig for matematikk, fysikk, kjemi, norsk, tysk og engelsk. Det følger også med en fasit som viser utregninger og hvordan besvare spørsmålene på prøvene.

Inspirere til læring i videregående

Sammen med læreren gjør vi elevene rustet for livet og framtiden med et nytt heldekkende digitalt læremiddel for videregående

Bli med og utforsk!

Podkasten Utforsk er for alle som er interesserte i skole. Programleder Andreas er en engasjert og nysgjerrig lærer som inviterer gjester til å utforske temaer knyttet til skolen. Han er innom temaer som dysleksi, hvordan engasjere gutter i lesing, mobbing, skolevegring og mye mer. Vi håper hver episode gjør deg litt klokere.

Les mer om Utforsk og noen av episodene

Fremtidens skole

Da vi feiret 150-årsjubileum samlet vi elever, lærere, skoleledere og kommuneansatte til diskusjoner om teknologi og digitalisering av undervisningen.

Hvordan kan vi organisere skolen slik at alle kan trives og lære?
Vi spurte forskere og fagpersoner om hva trendene viser. Hvilken type undervisning fungerer best?

Lærer og Utforsk-programleder, Andreas Stien-Leenderts, utforsker dette sammen med Safina de Klerk, Jan Ketil Arnulf og Marte Blikstad-Balas.

Våg å ta opp vanskelige temaer i klasserommet

Hvorfor er ytringsfrihet så viktig? Har alle mennesker lik mulighet til å si hva de mener? Aschehoug blir 150 år og gir alle landets skoler gratis tilgang til et viktig undervisningsopplegg om ytringsfrihet. Logg inn med Feide på Aunivers.no og bruk opplegget i klasserommet ditt – du finner tilpassede opplegg for 1.–4. trinn, 5.–7. trinn, 8.–10. trinn og videregående skole.

Tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet!

Ytringsfrihet i hagen

Møt lektor og jurist Marianne Hermansen og klassen hennes fra Stovner videregående skole. Hun demonstrerer sammen med elevene hvordan de arbeider med ytringsfriheten ut fra noen konkrete saker. Marianne snakker om tre ulike perspektiver og stiller spørsmålene:

1. Hva er det som følger av lovverket?

2. Hva er det som følger av moralen, etikken og kanskje folkeskikken?

3. Hva er begrunnelsen bak å ytre seg?

Se opptak fra arrangementet