AR i naturfag

Kan bruk av AR-teknologi i undervisningen øke motivasjonen og interessen til elevene? Naturfagslærer Camilla Gunnarstorp Auberg på Malakoff videregående skole i Moss mener i hvert fall det. Klassen hennes bruker appen AR Aschehoug sammen med læreboka Naturfag SF, og både hun og elevene er enige om at det har gjort timene mer spennende.

To hender holder opp mobiler som har AR-elementer på skjermen.

Foto: Aschehoug

AR Aschehoug er en app utviklet av Ludenso i samarbeid med Aschehoug, og den kan brukes sammen med læremidlene Solaris og Naturfag SF. AR Aschehoug bruker AR (for Augmented Reality, som betyr «utvidet virkelighet» på norsk) til å hjelpe elevene med å visualisere fagstoffet i læreboka. Når elevene skanner spesifikke sider i læreboka med mobilene eller nettbrettene sine, vises relevante 3D-modeller og videoer på skjermen.

– Jeg tror elevene er veldig lei av å lese. De leser ordene, men de husker ingenting av det de leser. Det å lese noe og skrive notater fra det du har lest, det blir ikke praktisert lenger, forteller Camilla.

Hun mener at appen først og fremst gjør læreboka mer levende.

– Det at de kan få opp videoer som de kan se på når de skal repetere stoffet, og at de faktisk kan få opp 3D-modeller som de kan snu og vende på, det synes jeg er kjempekult. Det tar læringen til et helt nytt nivå.

Elevene til Camilla er enige.

– Det gjør læringen mer gøy!

De mener også at AR Aschehoug gir økt motivasjon for å tilegne seg fagstoffet.

– Det blir lettere å følge med, og folk blir kanskje mer interessert i å lære, sier Diana.

Lærer står over elev, som ser på mobilen

Foto: Johanne Nyborg

AR gir mer inkluderende læring

Testing av denne formen for undervisning har vist at flere elever, både gutter og jenter, blir mer interessert i teknologi når de får utforske læremidlene ved bruk av AR. I tillegg kan denne teknologien bidra til mer inkluderende læring for elever som ikke trives så godt med tradisjonelle læringsmetoder. Dette støttes av Camilla.

– De svakere elevene er ikke veldig interessert i å lese, men de setter mer pris på det praktiske. De lærer mer av å ta på ting, så hvis 3D-modellene kan brukes sammen med fysiske figurer, for eksempel, så kan det kanskje læres inn på den måten, dersom lesingen ikke er like effektiv eller motiverende, sier hun.

Hun trekker også frem fordelen AR gir ved at elevene får visualisert innholdet i læreboka, og at dette kan gjøre det enklere når man skal undervise i deler av naturfaget som ikke kan sees med det blotte øyet, for eksempel DNA. Elevene hennes mener at dette også er en av styrkene ved å bruke en slik app i undervisningen.

– I en vanlig bok kan det være litt vanskelig å lese alt fordi det tar mye tid, men mange av videoene er veldig lærerike og jeg synes det er bedre å se på videoer enn å lese, forteller Diana.

Flere av elevene nevner også at de synes det er enklere å forstå teksten når de kan se på 3D-modellene i tillegg.

Sitat

Det tar læringen til et helt nytt nivå.

– Camilla Gunnarstorp Auberg

Lærebokas plass i Googles tidsalder

Camilla forteller at elevene bruker læreboka mindre og mindre. Hvis de lurer på noe, velger de heller å søke opp informasjonen på Google. Der får du gjerne svar med en gang, uten å måtte bla rundt i en bok. Men som lærer ønsker hun naturligvis å finne måter å få brukt boka mer og mener at en slik app kan være løsningen.

– Jeg synes det er veldig spennende. Jeg ble kjempegira da jeg først prøvde appen og tenkte at «dette skulle jeg hatt da jeg var elev».

I klasserommet til Camilla er elevene enige om at appen gir læreboka et løft.

– Det gjør læringen mer gøy, det er ikke bare å se på bilder, sier Mina-Lowisa.

Foto: Johanne Nyborg

Bruker du Naturfag SF og vil teste AR Aschehoug? Appen kan lastes ned fra App Store og Google Play. Hvis du ikke har Naturfag SF, kan du teste appen ved hjelp av denne PDF-en. AR Aschehoug kan også brukes sammen med Solaris-serien for naturfag på grunnskolen og iPRAKSIS Vg1 for helse- og oppvekstfag.

Artikler om AR

Utvidet virkelighet med AR i undervisningen

Med Augmented Reality (AR) popper inspirerende 3D-modeller og videoer opp fra læreboken. Det som kan være tungt å lese om, blir til inspirerende opplevelser. Her kan du prøve selv!

AR i helse- og oppvekstfag

iPraksis er Aschehougs nyeste lærebok i helse- og oppvekstfag. Boken er beriket med AR-teknologi, som gjør læringen mer levende. Ved hjelp av en app kommer 3D-modeller ut av boken, og tekst utfylles med video.

AR før og nå - og hva skjer i fremtiden?

Ludenso utvikler teknologi som beriker læremidler med Augmented Reality (AR), og gjør det mulig for elevenene å finne alle bøkene i én app.