Har du spørsmål om våre læremidler?
E-post: kontakt@aunivers.no
Telefon: 08.00-15.00
Grunnskole: 22 40 04 56
Videregående skole: 22 40 04 55
Vurderer du å kjøpe våre læremidler?
Ta kontakt for presentasjon samt priser og tilbud.
Videregående skole:
stine.messel@aschehoug.no
God i norsk/ norsk som andrespråk:
oystein.haugsbo@aschehoug.no
Kjøp og abonnement
Lisenser kjøper du enkelt hos Aschehoug, på vår nettside skole.aschehoug.no. Du finner lisenser til Aschehougs digitale læringsunivers for barneskole, ungdomsskolen eller Modus for videregående på enten forsiden eller fra produktkatalogen. I produktkatalogen finner du også lisens til det digitale supplementet til bøkene for videregående.
Lisensene hos Aschehoug trenger du ikke å fornye. Alle våre lisenser selges som løpende abonnement. Har din skole et aktivt abonnement på en lisens, så fornyer vi den hver juni for deg, for neste skoleår. Så sant du ikke har avsluttet abonnementet.
Våre lisenser selges som abonnement og løper for ett skoleår av gangen. Det betyr at dersom du er fornøyd og vil fortsette å ha tilgang, trenger du ikke gjøre noe. Da fornyer vi lisensen din for deg i juni for et nytt skoleår, enkelt og greit.
Dersom du er en ny kunde og kjøper lisenser hos oss i Aschehoug, får du tilgang allerede samme dag. Hver 30. juni fornyer vi lisensen din helt av seg selv, for ett nytt skoleår og du trenger derfor ikke tenke på varigheten eller fornye den selv.
Ja, og det går helt fint! Dersom du gjorde kjøpet med en Feide-bruker som er registrert på de du handlet for, altså at den var tilknyttet skolen eller universitetet, du handlet på vegne av så vil de automatisk få tilgang. Da er det bare for elever og lærer ved skolen og logge seg inn på aunivers.no, og tilgangen vil være der helt av seg selv.
Våren 2024 har vi dessverre ikke kjøpsmuligheter dersom du ikke har Feide, på våre nettsider.
Har du kjøpt lisenser uten Feide-bruker hos våre samarbeidspartnere som Pendel eller Skolon? Da kan du ta kontakt med oss på e-post kontakt@aunivers.no så vil vi stå klar til å hjelpe deg med og gi elevene dine tilgang på aunivers.no, vi må da få ordnet tilknytningen til ditt kjøp til dine elever hos oss først.
Elevantallet du ser i nettbutikken er hentet fra Nasjonalt skoleregister. Dersom tallet ikke stemmer må du ta kontakt med oss på kontakt@aunivers.no slik at vi kan rette det opp.
De fleste lærebøkene våre kan kjøpes som Unibok, men det er likevel noen bøker som ikke finnes i dette formatet.
I motsetning til vanlige e-bøker selges Unibok med et abonnement på et valgt antall lisenser til boken for skolen. Dette vil si at antallet lisenstilganger du kjøper av hver Unibok, varer i ett skole år av gangen og fornyes automatisk for ett nytt skole år den 30. juni.
Pass på å evt. justere antallet på abonnementet av de ulike Unibøkene på våren før den 30. juni, dersom behovet for lisenser varierer mellom to skoleår.
For privatpersoner varer lisensen i 12 måneder fra kjøpsdato.
Betaling og fakturering
Vi tilbyr kun faktura som betalingsløsning for alle kjøp som gjøres på skole.aschehoug.no. Du må ha en Feide bruker for å gjennomføre et kjøp hos oss, og vi vil sende faktura til det som er oppgitt via Feide som din fakturamottaker. Alle fakturaer i handlekurven må merkes med referanse/ressursnummer.
Vi sender alle våre fakturaer som EHF, elektronisk faktura. Dersom fakturamottakeren som er registrert mot din Feide bruker har EHF, vil de motta dette automatisk rett i sitt regnskapssystem. Dersom fakturamottaker ikke er registrert i EHF, vil du motta en epost med din faktura.
Vi henter fakturaadressen din fra Feide når du logger inn. Dersom denne adressen ikke stemmer, må du kontakte en Feide administrator for din skole eller organisasjon slik at de får endret fakturaadressen deres i Feide.
Dersom du ikke får gjennomført et kjøp på grunn av manglende referansenummer er det fordi det ikke er registrert et referansenummer hos oss på din bedriftsprofil. Et referansenummer, også kalt ressursnummer, er et påkrevd felt for at vår faktura skal godtas hos ditt fakturamottak. Det er derfor viktig at din bedrift legger inn deres referansenummer hos oss, og da vil kjøpet kunne gjennomføres. Referansenummeret til din bedrift registrerer du enkelt selv på min side under fanen oversikt. Så snart det er registrert kan du gjennomføre kjøpet ditt hos oss.
Kansellering og angrerett
Du kan laste kansellere ditt abonnement på min side. Logg inn på min side og gå til fanen abonnement, der ser du dine aktive abonnementer på våre digitale læremidler. Klikk på «kanseller»-knappen for å avslutte ditt abonnement. Da fornyes det ikke for neste skoleår.
Abonnement kan når som helst sies opp med virkning fra neste abonnementsperiode, men senest 30 dager før ny abonnementsperiode starter. Det er viktig at du derfor avslutter ditt abonnement før den 30. mai, om du ønsker å kansellere ditt abonnement for neste skoleår.
Se mer om betingelser og abonnementsperioder i våre kjøpsvilkår.
Abonnement kan når som helst sies opp med virkning fra neste abonnementsperiode, men senest 30 dager før ny abonnementsperiode starter. Abonnementsperioder for digitale læremidler løper ett år av gangen fra 30. juni til og med 29. juni påfølgende år.
Man kan derfor ikke korte ned tiden på inneværende abonnementsperiode, da abonnementet er for ett år av gangen. Se våre kjøpsvilkår for mer informasjon.
Abonnement kan når som helst sies opp med virkning fra neste abonnementsperiode, men senest 30 dager før ny abonnementsperiode starter. Alle dine tilganger vil være gyldige og kan brukes ut denne abonnementsperioden. Du mister først tilgangene dine, når påfølgende abonnementsperiode ikke fornyes.
Les mer om abonnementsperioder og varighet i våre kjøpsvilkår.
Et digitalt læremiddel anses å være tatt i bruk når en eller flere brukere har logget seg inn og åpnet produktet. Dersom læremiddelet tas i bruk, bortfaller angreretten.
For bedriftskunder gjelder ikke angrerettloven, og man kan derfor ikke angre kjøpet.
For privatkunder gjelder angrerettlovens bestemmelser. Angrerettloven gir deg som forbruker rett til å gå fra avtalen innen 14 dager. Så sant læremiddelet er tatt i bruk (som beskrevet over), da dette fører til bortfall av angreretten.
Dersom bestillingen er fullført og du har mottatt ordrebekreftelsen, er allerede kjøpet gjennomført og bekreftet. Du har da allerede fått tilgangen til dine digitale læremidler og
Send en e-post til kontakt@aunivers.no så hjelper vi deg. Husk å oppgi ordrenummer i e-posten.
Digitale lisenser og produkter blir tilgjengelig med en gang du har fullført kjøpet i nettbutikken. Unibøker kan ha noe forsinkelse, men skal være klare for bruk innen en time.
Innlogging og bruk
Logg deg inn på min side på skole.aschehoug.no, og gå til abonnement. Der vil du kunne se alle aktive abonnementer på våre digitale læremidler og hvor mange aktive lisenser din skole har pr. læremiddel i inneværende skoleår.
Bruken av dine digitale læremidler vises på min side. Under fanen abonnement vil du se alle de digitale læremidlene du har et gyldig abonnement på og hvor mange lisenser du har til produktet. Her vil du også kunne se hvor mange brukere som så langt har tatt dette i bruk i inneværende skoleår. Brukstall nullstilles for hver nye skoleår i starten av juli.
Det finnes ingen administratorfunksjon for Aschehougs lisenser. Lisensene er automatisk tilgjengelig for elever og lærere som er tilknyttet skolen via Feide. Det er hverken nødvendig eller mulig å tildele dem.
Det går helt fint! Dersom du jobber ved en skole som benytter Feide kan du be læreren eller eleven om å logge seg inn i aunivers.no med sin Feide-bruker. Hen vil da få tilgang til ressursen automatisk.
Dersom dere ikke bruker Feide om du ikke får tilgang når du har opprettet bruker på aunivers.no. Send oss en e-post kontakt@aunivers.no slik at vi kan hjelpe deg videre.
Digitale lisenser blir tilgjengelig med en gang du har fullført kjøpet i nettbutikken. Unibøker kan ha noe forsinkelse, men skal være klare for bruk innen en time.
Sjekk at du har huket av for riktige trinn og fag i Innstillingsmenyen (tannhjulet):
Logg inn på aunivers.no med Feide. Under innstillinger (tannhjulet øverst til høyre), finner du dine trinn- og faginnstillinger. Klikk på «Trinn og fag» og huk av i alle relevante bokser for deg.
Når det er gjort vil du med en gang se fagene dine på hovedsiden din under ditt navn.
For å kunne legge elever til i en gruppe, må elevene ha logget seg inn på aunivers.no med Feide minst en gang. Be eleven du ikke finner om å logge seg inn på aunivers.no med sin Feide-bruker først. Når alle dine elever har logget seg inn i Aschehoug univers, kan du opprette gruppen din.
Du kan lære mer om å lage grupper ved å se denne videoen: https://youtu.be/RFGCWgxD7D8?feature=shared
Husk at du også kan kopiere eksisterende grupper og legge til eller fjerne elever fra disse.
For å få tilgang til Biblioteket må du ha lisens til Aschehoug univers Pluss for barneskolen eller ungdomsskolen. Har du ikke tilgang til Aschehoug univers, kan du kjøpe tilgang til Aschehoug univers Pluss her for barneskolen eller ungdomsskolen.
Har du allerede tilgang til Aschehoug univers Basis-abonnement, kan du oppgradere ditt abonnement til Pluss-abonnement på mine sider under abonnement-fanen og trykke på «oppgrader»-funksjonen på ditt aktive Basis-abonnement. Da vil du få tilgang til Pluss-produktene som medfølger Pluss-abonnementet.
For å få tilgang til Terminprøver må du ha lisens til Aschehoug univers Pluss for ungdomsskolen. Har du ikke tilgang til Aschehoug univers, kan du kjøpe tilgang til Aschehoug univers Pluss her for ungdomsskolen.
Har du allerede tilgang til Aschehoug univers Basis-abonnement, kan du oppgradere ditt abonnement til Pluss-abonnement på mine sider under abonnement-fanen og trykke på «oppgrader»-funksjonen på ditt aktive Basis-abonnement. Da vil du få tilgang til Pluss-produktene som medfølger Pluss-abonnementet.
For å få tilgang til Papir+ må du ha lisens til Aschehoug univers Pluss for barneskolen. Har du ikke tilgang til Aschehoug univers, kan du kjøpe tilgang til Aschehoug univers Pluss her for barneskolen.
Har du allerede tilgang til Aschehoug univers Basis-abonnement, kan du oppgradere ditt abonnement til Pluss-abonnement på mine sider under abonnement-fanen og trykke på «oppgrader»-funksjonen på ditt aktive Basis-abonnement. Da vil du få tilgang til Pluss-produktene som medfølger Pluss-abonnementet.
Den vanligste årsaken til at du ikke får logget inn i Aschehoug univers med din Feide-bruker er at skolen din ikke har et aktivt abonnement på våre digitale læremidler. Logg inn på min side og åpne fanen abonnement for å se om din skole har et abonnement på våre digitale læremidler.
Dersom du ikke får logget inn med Feide og din skole har et aktivt abonnement hos oss, kan feilen ligge hos Feide. Prøv å logge inn i en annen tjeneste/portal som krever Feide-innlogging. Fungerer ikke det, er feilen hos Feide. Ta da kontakt med Feide-ansvarlig på din skole.
Dersom Feide-innlogging andre steder fungerer, og din skole har et aktivt abonnement hos Aschehoug. Ta kontakt med oss på kontakt@aunivers.no, slik at vi kan finne ut hva som er galt.
E-postadressen du prøver å registrere deg med er trolig knyttet til en bruker i aunivers.no allerede. Klikk på «Logg inn uten Feide», bruk «Glemt passord»-funksjonen og følg instruksjonene i e-posten du får tilsendt. Fikk du ingen e-post? Sjekk i søppelinnboksen.
Noen ganger havner bekreftelses-eposten i søppelinnboksen. Sjekk der!
Finner du fortsatt ikke e-posten kan du ta kontakt med oss på kontakt@aunivers.no. Vi hjelper deg videre.
Dersom du vil endre eller har glemt passordet ditt, kan du bruke «Glemt passord»-funksjonen. Du vil få tilsendt en e-post som forteller deg hva du skal gjøre.
Har du ikke fått e-posten? Sjekk i søppelinnboksen. Noen ganger havner den her.
Lærertilgang er forbeholdt lærere som jobber ved en utdanningsinstitusjon. Du har automatisk status som lærer i aunivers.no dersom du er koblet til en skole som lærer via Feide.
Jobber du ved en skole som ikke bruker Feide?
Ta kontakt med oss på kontakt@aunivers.no slik at vi kan gi deg riktig tilgang. Fortell oss hvilken skole du jobber ved, og hvilken e-postadresse du har registrert deg med på aunivers.no.
Som regel er det tre vanlige årsaker til at din Unibok ikke synes:
1. Det er for kort tid siden kjøpet ble gjennomført.
Selv om du har fått ordrebekreftelsen kan det ta opptil en time før boka kommer seg gjennom alle it-systemene. Vent noen minutter prøv på nytt. Husk at du må aktivere Uniboka før du kan ta den i bruk. Se beskrivelsen i punktet under.
2. Uniboka er ikke aktivert.
Har du kjøpt en Unibok blir den ikke synlig på unibok.no før du har aktivert lisensen. Dette gjør du ved å åpne boka via aunivers.no:
Logg inn i aunivers.no med Feide, klikk på Innstillinger (tannhjulet) øverst til høyre. Velg «Unibok – digitale bøker» i menyen. Du blir nå ledet videre til unibok.no hvor du finner boka.
3. Lisensen din er utgått.
Du har hatt tilgang til en Unibok, men abonnementet på lisensen til denne Uniboken er avsluttet, og lisensen er ikke lenger gyldig. Da du eller din skole ikke lenger har et aktivt abonnement på Uniboken er den ikke tilgengelig, kjøp et nytt abonnement på boken for å få tilgang.