Trenger du hjelp eller har spørsmål om våre læremidler?
Se gjerne svar på de oftest stilte spørsmålene vi får under. Der finner du nyttige og gode svar.
Fant du ikke det du lurte på, kan du ta kontakt med kundeservice på:
E-post: kontakt@aunivers.no
Telefon: 08.00-15.00
Grunnskole: 22 40 04 56
Videregående skole: 22 40 04 55
Vurderer du å kjøpe våre læremidler?
Ta kontakt med våre dyktige kundeansvarlige for presentasjon av våre læremidler samt priser og tilbud.

Videregående skole:
mathilde.linnestad@aschehoug.no
sondre.midtboen@aschehoug.no
Voksenopplæringen:
mathilde.linnestad@aschehoug.no
Kjøp og abonnement
Lisenser kjøper du enkelt hos Aschehoug, på vår nettside skole.aschehoug.no. Oversikt over alle produkter finner du i produktkatalogen.
Logg deg enkelt inn med Feide eller Vipps og bestill det du har behov for.
Lisenser kjøpt igjennom vår nettbutikk trenger du ikke å fornye. Alle våre lisenser selges som løpende abonnement. Har din skole et aktivt abonnement på en lisens, så fornyer vi den hver juni for deg, for neste skoleår. Så sant du ikke har avsluttet abonnementet.
Privatistlisenser fornyes ikke automatisk.
Våre lisenser selges som abonnement og løper for ett skoleår av gangen. Det betyr at dersom du er fornøyd og vil fortsette å ha tilgang, trenger du ikke gjøre noe. Da fornyer vi lisensen din for deg i juni for et nytt skoleår, enkelt og greit.
Lisenser kjøpt med Vipps varer i 12 måneder fra kjøpsdato.
Dersom du gjorde kjøpet med en Feide-bruker som er knyttet til en skole, vil ressursen være tilgjengelig for alle Feide-brukere knyttet til skolens organisasjonsnummer.
Lisenser kjøpt med Vipps kan kun brukes av kjøper.
Bruker skolen din Feide? Da trenger du ikke å tenke på tildelinger, dette skjer automatisk!
Hvis skolen ikke har Feide, må vi knytte lisensen manuelt til hver enkelt bruker. For å knytte brukere til lisensene trenger vi at du sender oss en liste med brukernavn fra Aunivers, samt ordrebekreftelsen fra Pendel/Skolon på e-post kontakt@aunivers.no .
Nye brukere opprettes her: https://aunivers.no/registrer.
Elevantallet du ser i nettbutikken er hentet fra Nasjonalt skoleregister. Dersom tallet ikke stemmer må du ta kontakt med oss på kontakt@aunivers.no slik at vi kan rette det opp.
De fleste lærebøkene våre kan kjøpes som Unibok, men det er likevel noen bøker som ikke finnes i dette formatet.
Du finner oversikt over alle våre Unibøker her.
Du kan bestille lisenser til Unibok i vår nettbutikk med FEIDE eller Vipps. Husk at en Uniboklisens kan kun tas i bruk av en person.
For skoler vil lisensen automatisk fornyes 30.juni.
For privatpersoner varer lisensen i 12 måneder fra kjøpsdato.
Betaling og fakturering
For skoler og organisasjoner tilbyr vi kun faktura som betalingsløsning. Du må ha en Feide bruker for å gjennomføre et kjøp hos oss, og vi vil sende faktura til det som er oppgitt via Feide som din fakturamottaker. Alle fakturaer i handlekurven må merkes med referanse/ressursnummer.
Privatister har mulighet til å bestille lisenser med Vipps i vår nettbutikk.
Vi sender alle våre fakturaer som EHF, elektronisk faktura. Dersom fakturamottakeren som er registrert mot din Feide bruker har EHF, vil de motta dette automatisk rett i sitt regnskapssystem. Dersom fakturamottaker ikke er registrert i EHF, vil du motta en epost med din faktura.
Vi henter fakturaadressen din fra Feide når du logger inn. Dersom denne adressen ikke stemmer, må du kontakte Feide-administrator for din skole eller organisasjon slik at de får endret fakturaadressen.
Et referansenummer, også kalt ressursnummer, er et påkrevd felt for at vår faktura skal godtas hos ditt fakturamottak. Det er derfor viktig at din bedrift legger inn deres referansenummer hos oss, og da vil kjøpet kunne gjennomføres.
Referansenummeret til din bedrift registrerer du enkelt selv på Min side under fanen Kontaktinformasjon. Så snart det er registrert kan du gjennomføre kjøpet ditt hos oss.
Kansellering og angrerett
Abonnement må kanselleres senest 30 dager før ny abonnementsperiode starter. Ønsker du å kansellere ditt abonnement for neste skoleår, må du kansellere før den 30. mai.
Send en epost til kontakt@aunivers.no for å avslutte abonnementet.
Se mer om betingelser og abonnementsperioder i våre kjøpsvilkår.
Abonnement kan når som helst sies opp med virkning fra neste abonnementsperiode, men senest 30 dager før ny abonnementsperiode starter.
Abonnementsperioder for digitale læremidler løper ett år av gangen fra 30. juni til og med 29. juni påfølgende år. Man kan derfor ikke korte ned tiden på inneværende abonnementsperiode, da abonnementet er for ett år av gangen. Se våre kjøpsvilkår for mer informasjon.
Abonnement kan når som helst sies opp med virkning fra neste abonnementsperiode, men senest 30 dager før ny abonnementsperiode starter. Alle dine tilganger vil være gyldige og kan brukes ut denne abonnementsperioden.
Les mer om abonnementsperioder og varighet i våre kjøpsvilkår.
Et digitalt læremiddel anses å være tatt i bruk når en eller flere brukere har logget seg inn og åpnet produktet. Dersom læremiddelet tas i bruk, bortfaller angreretten.
For bedriftskunder gjelder ikke angrerettloven, og man kan derfor ikke angre kjøpet.
For privatkunder gjelder angrerettlovens bestemmelser. Angrerettloven gir deg som forbruker rett til å gå fra avtalen innen 14 dager. Dersom læremiddelet er tatt i bruk, som beskrevet ovenfor, kan du ikke angre på kjøpet.
Dersom bestillingen er fullført og du har mottatt ordrebekreftelsen, er allerede kjøpet gjennomført og bekreftet. Du har da allerede fått tilgangen til dine digitale læremidlet og du kan ikke selv slette din bestilling.
Send en e-post til kontakt@aunivers.no så hjelper vi deg. Husk å oppgi ordrenummer i e-posten.
Les mer om angrerett i våre kjøpsbetingelser.
Digitale lisenser og produkter blir tilgjengelig med en gang du har fullført kjøpet i nettbutikken. Unibøker kan ha noe forsinkelse, men skal være klare for bruk innen en time.
Innlogging og bruk
Logg deg inn på Min side på skole.aschehoug.no, og gå til Abonnement. Her kan du se alle aktive abonnementer, og hvor mange aktive lisenser din skole har pr. læremiddel i inneværende skoleår.
Du har også mulighet til å se hvilke lisenser du har tilgang til i Aunivers.
Det finnes ingen administratorfunksjon for Aschehougs lisenser. Lisensene er automatisk tilgjengelig for elever og lærere som er tilknyttet skolen via Feide. Det er hverken nødvendig eller mulig å tildele dem.
Det går helt fint! Dersom du jobber ved en skole som benytter Feide kan du be læreren eller eleven om å logge seg inn i aunivers.no med sin Feide-bruker. Hen vil da få tilgang til ressursen automatisk.
Dersom dere ikke bruker Feide send oss en e-post kontakt@aunivers.no slik at vi kan hjelpe deg videre.
Lisenser kjøpt med Vipps kan ikke overføres til andre.
Digitale lisenser blir tilgjengelig med en gang du har fullført kjøpet i nettbutikken. Unibøker kan ha noe forsinkelse, men skal være klare for bruk innen en time.
Sjekk at du har huket av for riktige Skoleslag i Innstillingsmenyen:
Logg inn på aunivers.no med Feide. Under innstillinger finner du Skoleslag. Huk av for riktig skoleslag for å få tilgang til innholdet.
Når det er gjort vil du med en gang se fagene dine på hovedsiden under ditt navn.
For å kunne legge elever til i en gruppe, må elevene ha logget seg inn på aunivers.no med Feide minst en gang. Be eleven du ikke finner om å logge seg inn på aunivers.no med sin Feide-bruker først. Når alle dine elever har logget seg inn i Aschehoug univers, kan du opprette gruppen din.
Du kan lære mer om å lage grupper ved å se denne videoen.
Husk at du også kan kopiere eksisterende grupper og legge til eller fjerne elever fra disse.
Dersom du ikke får logget inn kan feilen ligge hos Feide. Prøv å logge inn i en annen tjeneste/portal som krever Feide-innlogging. Fungerer ikke det, er feilen hos Feide. Ta da kontakt med Feide-ansvarlig på din skole.
Dersom Feide-innlogging andre steder fungerer, ta kontakt med oss på kontakt@aunivers.no, slik at vi kan finne ut hva som er galt.
E-postadressen du prøver å registrere deg med er trolig knyttet til en bruker i aunivers.no allerede.
Klikk på «Logg inn uten Feide», bruk «Glemt passord»-funksjonen og følg instruksjonene i e-posten du får tilsendt. Fikk du ingen e-post? Sjekk i søppelinnboksen.
Noen ganger havner bekreftelses-eposten i søppelinnboksen. Sjekk der!
Finner du fortsatt ikke e-posten kan du ta kontakt med oss på kontakt@aunivers.no. Vi hjelper deg videre.
Dersom du vil endre eller har glemt passordet ditt, kan du bruke «Glemt passord»-funksjonen.
Du vil få tilsendt en e-post som forteller deg hva du skal gjøre.
Har du ikke fått e-posten? Sjekk i søppelinnboksen. Noen ganger havner den her.
Lærertilgang er forbeholdt lærere som jobber ved en utdanningsinstitusjon. Du har automatisk status som lærer i aunivers.no dersom du er koblet til en skole som lærer via Feide.
Jobber du ved en skole som ikke bruker Feide?
Ta kontakt med oss på kontakt@aunivers.no slik at vi kan gi deg riktig tilgang. Fortell oss hvilken skole du jobber ved, og hvilken e-postadresse du har registrert deg med på aunivers.no.
Som regel er det tre vanlige årsaker til at din Unibok ikke synes:
1. Det er for kort tid siden kjøpet ble gjennomført.
Selv om du har fått ordrebekreftelsen kan det ta opptil en time før boka kommer seg gjennom alle it-systemene. Vent noen minutter og prøv på nytt. Husk at du må aktivere Uniboka før du kan ta den i bruk. Se beskrivelsen i punktet under.
2. Uniboka er ikke aktivert.
Har du kjøpt en Unibok blir den ikke synlig på unibok.no før du har aktivert lisensen. Dette gjør du ved å åpne boka via aunivers.no:
Logg inn i aunivers.no, klikk på Innstillinger (tannhjulet) øverst til høyre. Velg «Unibok – digitale bøker» i menyen. Du blir nå ledet videre til unibok.no hvor du også må logge inn. Boken er nå aktivert.
3. Lisensen din er utgått.
Du har hatt tilgang til en Unibok, men abonnementet på lisensen er ikke lenger gyldig. Siden du eller din skole ikke lenger har et aktivt abonnement på Uniboken, er den ikke tilgjengelig. For å få tilgang må du kjøpe en ny lisens.