I mange tilfeller tilbyr det digitale stor fleksibilitet i skolehverdagen. Ulike elever trenger ulike innfallsvinkler til lærestoffet. Læreren trenger å variere undervisningen og tilrettelegge for mange ulike behov.

En smilende lærer står mellom døra og tavla og ser utover klasserommet.
Som lærer møter du mange ulike behov i skolehverdagen. Derfor trenger du fleksible læremidler.

Aunivers som supplement

Aunivers har lenge vært et nyttig supplement til lærebøkene fra Aschehoug. Her gir artikler, filmer, utdypende oppgaver og engasjerende klasseromsaktiviteter læreren mer å spille på. De digitale ressursene i Aunivers følger kapitlene i læreboka og engasjerer elevene ut over det boka tilbyr.

Lærerveiledning, kapittelprøver og forslag til årsplan hjelper læreren med å planlegge og disponere skoleåret. De ulike ressursene kan læreren dele med elevene, noe som gjør det enklere å tilpasse undervisningen.

Ny lisensmodell dette skoleåret

Den nye lisensmodellen innebærer at skolene betaler per elev. Det er fullt mulig å kjøpe enkeltfag til noen elever. Om elevene skal ha tilgang på alle fag, er det skolelisens til universpakken som er løsningen. Lisens til alle lærere er inkludert i tilbudet.

Yrkesfag og påbygging er nå med i denne pakken.

Modus er heldekkende

For å forstå forskjellene mellom de digitale læremidlene, er «heldekkende» et viktig nøkkelord knyttet til Modus. Dette læremiddelet har både fagstoff, lærerveiledning, oppgaver og aktiviteter til klasserommet. Innholdet er nøye utvalgt og strukturert, slik at både elever og lærere finner akkurat det de trenger når de trenger det. Dette hjelper elevene med å holde på konsentrasjonen når de er på skjerm. Står de fast, kan hint og løsningsforslag i noen fag hjelpe dem videre.

Som i Aunivers er temaene tilpasset en årsplan, men lærerne trenger ikke å supplere med annet innhold for å komme i mål. En egen lærerveiledning med forslag til hvordan bruke innholdet følger læreren gjennom alle temaer.

Bilde viser en oppslått PC-skjerm med en side fra læremiddelet Modus. I bakgrunnen er det et mylder av elever.
Modus aktiviserer elevene ut på gulvet og i grupper.

Lukk skjermen med Modus

Læremiddelet er bevisst på at noen oppgaver egner seg for selvstendig arbeid på skjerm, mens andre oppgaver trenger at elevene lukker skjermene og setter seg i grupper eller går ut på gulvet. Det vil også være oppgaver der elevene leser på skjerm, men svarer i kladdeboka. Denne variasjonen er et bevisst grep for å skape dynamikk. Med nye og relevante eksempeltekster, eksempler hentet fra elevenes hverdag og referanser de kan kjenne seg igjen i, engasjerer Modus på en ny måte.

Slik tilbyr vi Modus

Modus VGS gir elevene tilgang til fransk 1, matematikk 1P, naturfag SF, norsk og samfunnskunnskap for VG1. Samtidig inkluderer pakken tilgang til alle kommende fag i Modus etter hvert som de blir lansert. Modus er helt selvstendig og blir brukt uavhengig av hvilke bøker skolen har i de ulike fagene.

Det er også mulig å kjøpe fagene enkeltvis til klassen eller skolen. Lærertilgang følger med.

Hvordan velge?

Har skolen bøker fra Aschehoug, vil Aunivers være et naturlig supplement.

Kanskje ønsker noen klasser i noen fag å ta i bruk Modus? Da vil lærerne på skolen kunne skaffe seg erfaringer som gjør valg av læremiddel enda mer spennende i fremtiden.

For skoler som ikke bruker Aschehoug, vil det være en gylden anledning å basere undervisningen på Modus, det aller nyeste av digitale læremidler til den videregående skolen.