Aschehoug skaper faglig solide læremidler som inspirerer, motiverer og tilpasser seg eleven, uavhengig av format eller medium. Bøkene er en helt sentral del av denne miksen.

Bøkenes betydning

Norskverket Fabel for grunnskolen er et eksempel på bøker som tar elevenes behov for både fysiske bøker og lek i undervisningen på alvor. To av forfatterne jobber også ved Nasjonalt senter for leseopplæring.

Forskning ved Lesesenteret viser blant annet at vi forstår og husker tekster bedre når vi har lest dem på papir. Da er det klart at bøkene må være en naturlig del av skolehverdagen.
Smilende kvinne i hvit bluse foran et sort inngangsparti til en gul murbygning.

Der det digitale passer inn

Samtidig kan det digitale gjøre lærerens jobb enklere, både med å organisere hverdagen og tilpasse undervisningen til ulike behov og interesser.

– Vi skal ikke slutte å lære elevene å tilegne seg kunnskap på skjerm. Vi skal selvsagt utnytte de enorme mulighetene som ligger i digitaliseringen, men alltid være veldig bevisst på hva som er best egnet i ulike læringssituasjoner, sier Franck-Sætervoll.

Læremålene er det viktigste

Aschehoug har 150 års erfaring med utgivelse av læremidler som tar læreplanene på alvor. Vi er først og fremst opptatt av kvaliteten, ikke formatet.

– Målet vil alltid være det samme for Aschehoug som for lærerne, nemlig å skape den tryggeste og mest engasjerende veien til oppnåelse av læringsmålene, avslutter Franck-Sætervoll.