Formidling til skoler
– Bøker som ikke formidles, treffer sjeldnere barna, forteller litteraturformidler Tomas Wold.
Tomas er en dreven bibliotekar og litteraturformilder. Han arbeider i barne- og ungdomsavdelingen på Deichman bibliotek på Bjørvika i Oslo. Tomas møter skoleklasser hver eneste uke. Sammen med sine kollegaer tar han årlig imot hundretalls av elever til både bokprater, høytlesning og andre interaktive øvelser.
– Vårt initiativ her på Deichman er å vise hvordan tilpassede leseopplevelser kan skape livslange lesere, forteller Wold.
Tilpasset lesing
Gode leseopplevelser skaper leseglede. Mangle leser bøker i klasserommet. Lesetimene skal være alt annet enn monotone og uinspirerende.
– Det er viktig å skape en forbindelse mellom boken og barnets verden. Da gjør vi litteraturen og bøkene relevante og engasjerende, forteller Wold.
Det er nemlig selve lesegleden og læringen Tomas brenner for. Det må bygges en bro mellom elevene og bøkenes verden. Bibliotekaren forteller om engasjerende leseøvelser, smart bruk av bibliotekressurser og enkelt samarbeid mellom skole og biblioteket, som nøkler for å engasjere en helt ny generasjon med ivrige lesere.
– Vårt initiativ her på Deichman er å vise hvordan tilpassede leseopplevelser kan skape livslange lesere, forteller Wold.
Bruk biblioteket til læring
Tomas ser viktigheten av å investere tid og ressurser i fremtidens lesere. Elever, som ikke alltid har vist interesse for bøker, finner seg plutselig omringet av et hav av historier, tegn og eventyr på Bjørvika – og liker det!
Ved å finne bøker, snakke om dem og gjøre personlig oppdagelse i biblioteket, blir elevene ikke bare introdusert til nye historier, men også til en verden av kunnskap, eventyr og empati.
Empati er et viktig ord, mener Wold.
–Gjennom å leve seg inn i karakterenes følelser og utfordringer, lærer vi å kjenne igjen og forstå både egne og andres følelsesmessige tilstander bedre, fortsetter han.
Lesning stimulerer til kritisk tenkning og selvrefleksjon. Vi utvikler vår evne til å sette oss selv i andres sted. Litteraturen berører oss.
Samarbeidet mellom lærere og bibliotekarer spiller en viktig rolle for å engasjere og motivere til lesing.
Blir det mye skjerm av og til?
I en verden hvor digitale skjermer ofte stjeler oppmerksomheten, er det initiativer som klassebesøk til biblioteket, fysiske bokpakker til klasserommet og bibliotekets såkalte «bokshow», det som minner oss om lesegledens verdi.
Samarbeidet mellom lærere og bibliotekarer spiller en viktig rolle for å engasjere og motivere til lesing.
– Ved å arbeide sammen, kan vi skape en bro mellom skole og bibliotek som inviterer elever til å utforske bøkenes verden på en måte som vekker nysgjerrighet og fremmer læring, forteller bibliotekaren.
Det er ofte en bok med et tiltalende omslag og en historie om en verden langt borte som fanger elevenes oppmerksomhet og åpner deres øyne for lesingen.
–Ett populært og velprøvd initiativ hos oss er «bokklasse-besøk», hvor formål er å inspirere barna til å lese.
Lesestrategier og metode
Målet er universelt: Å åpne barnas øyne for gleden av å lese.
Tomas Wold har med suksess iverksatt en rekke innovative metoder for å åpne bøkenes verden for barna. Gjennom en kombinasjon av høytopplesning, som gir lyd til ordene og liv til karakterene, fysiske aktiviteter som kobler bøkenes innhold til bevegelse og praktisk erfaring, og deling av personlige historier som knytter bøkenes temaer til elevers liv, skapes et dynamisk og aktivt læringsmiljø.
–Ett populært og velprøvd initiativ hos oss er «bokklasse-besøk», hvor formål er å inspirere barna til å lese, forteller Wold.
Ved å bringe et utvalg av bøker direkte til skoleklasser, får elevene muligheten til å utforske litteratur på en måte som er skreddersydd for dem. Dialog med lærere på forhånd, sikrer at bøkene som velges, har potensial til å treffe bredt.
Etter bokpraten, blir barna invitert til biblioteket for å velge sine egne bøker, en handling som gir dem en følelse av ansvar og uavhengighet.
– Det å gi barn et lånekort er en stor ting. Det symboliserer ansvar og muligheten til å utforske på egen hånd.
Ved å knytte bøker til fysiske aktiviteter eller å dele personlige historier som resonnerer med bokens tema, blir barna ikke bare introdusert for litteraturen, men også inspirert til å utforske den på egen hånd.
Denne innsatsen for å spre leseglede blant barn er mer enn bare en aktivitet; det er en investering i fremtidens lesere.
– Leseglede er ikke bare en følelse; det er en nøkkel til selvoppdagelse og forståelse av verden rundt oss, avslutter Tomas.
Tomas sine 5 tips til lærere:
- Gjør bøkene relevante
Knytt bøkenes innhold direkte til barnas egen verden og erfaringer. Dette kan gjøres ved å velge litteratur som speiler elevenes liv eller utforsker temaer de kan relatere seg til. Ved å gjøre litteraturen relevant, økes sannsynligheten for at de engasjerer seg i lesingen og finner personlig mening i tekstene.
- Varier formidlingsmetodene dine
Bruk en blanding av høytopplesning, fysiske aktiviteter relatert til bokens innhold og deling av personlige historier for å skape en engasjerende leseopplevelse. Dette hjelper ikke bare med å holde oppmerksomheten til barna - gi dem en forståelse og opplevelse av boken.
- Frem selvstendigheten gjennom valg
Inviter elevene dine til biblioteket for å velge sine egne bøker (gjerne etter en bokprat). Dette gir dem en følelse av uavhengighet og ansvar. La dem utforske sine egne interesser og finne en bok som passer dem. Har elevene dine lånekort?
- Skap engasjerende lesestunder
Gjør om lesetimene fra å være monotone til aktive, morsomme og inspirerende økter. Ta i bruk bokshow eller andre øvelser som gjør lesing til en morsom og spennende aktivitet.
- Samarbeid med ditt folkebibliotek
Styrk samarbeider mellom skolens læreplan og bibliotekets ressurser. Gjennom et tett samarbeid kan lærere og bibliotekarer sammen skape en bro mellom elevene og bøkenes verden, noe som kan bidra til å fostre en ny generasjon ivrige lesere.