Kom inn i klasserommet på Landås skole i Bergen, og bli kjent med Fabel 1–4. Der er Fabel med på å gjøre norskundervisningen spennende.

Hva er Fabel for 1.–4.?   

Fabel 1–4 tar elevene med på en engasjerende reise i norskfaget gjennom utforskende oppgaver, varierte tekster og bruk av nyttige strategier for læring.    

–Det skal være gøy å arbeide med lese- og skriveopplæring. Elevene må få arbeide med noe de kan undre seg over, snakke om, lære og le av, sier Fabelforfatter Karianne Megard Grønli.   

Fabel 1–4 er laget av Anne-Birthe Nyhammer Bjorøy, Bjørn Arild Ersland, Karianne Megard Grønli og Kjersti Lundetræ.

Fantastiske tilbakemeldinger! Fabel inneholder flere komponenter som hjelper læreren, og engasjerer eleven.

Et heldekkende læremiddel

Fabel 1–4 består av lesebøker, grunnbøker, arbeidshefter og gjennomarbeidede lærerveiledninger. Se hele komponentstrukturen nederst i artikkelen. 
Her er kort om hver enkelt komponent:   

Lesebøkene for 1. og 2. trinn:  

  • Har oppslag med store illustrasjoner og tekst på tre nivåer 
  • Gjør at alle elevene leser den samme teksten, men på sitt nivå  
  • Sørger for at elevene kan delta i samtalen om teksten ut ifra sine forutsetninger  
  • Lærer elevene enkle lesestrategier sammen med "Fabel detektivbyrå" 

Grunnbøkene for 3. og 4. trinn  

  • Har en variert blanding av tekster i ulike sjangere for å sett elevenes tanker i sving  
  • Inneholder utforskende oppgaver som utfordrer elevene til å gå dypere inn i tekstene, lese mellom linjene og aktivere sin kritiske sans  
  • Har modelltekster og skriverammer som hjelper elevene i gang med skrivingen 
  • Tilbyr mange språkoppgaver
  • Lærer elevene enkle lesestrategier sammen med "Fabel detektivbyrå"  

  Arbeidsbøkene A og B for 1.–4. trinn:  

  • Følger opp de spennende temaene i Fabel lesebok og grunnbøkene  
  • Legger opp til arbeid med temaene som følger en fast struktur  
  • Gjør at elevene undrer seg, har det gøy og får trening i å lese og skrive samtidig   

Lærerveiledning:  

  • Gir tips og råd til hvordan bruke lesetekstene og arbeidsbøkene effektivt 
  • Viser hvordan du kan planlegge og gjennomføre lese- og skriveopplæringen på en god måte, med tydelig progresjon og mulighet for differensiering  
  • Tilbyr forslag til felles leseopplevelser og aktiviteter som legger til rette for samhandling, kreativitet og læring   
Fabel engasjerer i klasserommet ! Fabel er førstevalget for mange norsklærere. Fabel tar begynneropplæringen på alvor.

Arbeid med lesing og leseforståelse  

– Det tar tid å utvikle lese- og skriveferdigheter. Å utvikle kompetanse i norskfaget er ikke noe vi blir ferdig med, men som vi jobber med etter et spiralprinsipp der vi snakker, leser og skriver hver dag, sier en av forfatterne bak Fabel 1–4, Anne- Birthe Nyhammer.  

Å lese er å forstå og skape mening. Fabel prioriterer meningsfulle tekster av høy kvalitet. Tekstene er i ulike sjangere og vekker undring, inspirerer til samtale og sørger for læring og latter i klasserommet.   

I leseboka kan de lese, snakke om og arbeide med de tre nivåene i en og samme klassesamtale.  Elevene kan lese på sitt nivå, men likevel jobbe innenfor samme tematikk/lek/erfaringsverden.    

På 1. trinn har forfatterne lagt til rette for fleksibel bokstavlæring. Elevene kan gjerne få to eller flere bokstaver presentert i uken.   

Grunnbøkene for 2. og 3. trinn er heldekkende. I bøkene finner du lesetekster, oppgaver til leseforståelse, diskusjonsoppgaver, skriveoppgaver og språkoppgaver.   

I Fabel 2, 3 og 4 møter elevene de populære detektivene i "Fabel detektivbyrå".

De fem detektivene er eksperter på hver sin lesestrategi og samarbeider for å løse leseoppdrag. De dukker opp i bøkene med spennende oppgaver og oppdrag til elevene. Der leker de med strategiene på en slik måte at de blir konkrete og dermed lettere å huske og ta i bruk.  

I lærerveiledningen finner du enda flere tips til hvordan elevene dine kan jobbe aktivt med lesestrategier sammen med detektivene. Få forslag til samtaler om hva slags tekster dere kan lese, hvordan tekstene er bygget opp og hvorfor dere skal lese dem.  

Arbeid med skriving  

Det også knyttet skriveoppgaver til alle temaene i Fabel. 

Å skrive kan være en støtte for å lære seg å lese, og det må vi utnytte på best mulig måte.

Allerede fra 1. trinn er det lagt vekt på at elevene skal få bruke bokstavene i egen skriving. Her blir det vektlagt oppdagende og utforskende skriving. Vi kaller det «å skrive seg til lesing». 

Skrivingen har en funksjon. Det er viktig å få fram et budskap. Elevene skal få lyst til å skrive. Derfor er skriveoppgavene av typen: «skriv handleliste», «lag en plakat», «lag en billett til tivoli» osv.

Med Fabel finner du forslag til mange morsomme, korte og enkle aktiviteter med skriving innenfor tematikken fra lesetekstene. Oppgavene finner du beskrevet i lærerveiledningen, i arbeidsboka og i grunnbøkene.

Arbeid med begrepsutvikling  

Alle lesetekstene, helt fra de aller enkleste, baserer seg på hva elevene er opptatt av, og gir deg som lærer et godt grunnlag for gode samtaler, sosial trening og bygging av klassemiljø.

Fabel har knyttet begrepsinnlæringen opp til temaene for å utvikle også muntlige ferdigheter. Med utgangspunkt i temaet vil du finne forslag til læringssamtaler, aktiviteter og oppgaver som styrker og trener elevenes ordforråd.

Noen utvalgte begreper er vektlagt i hvert tema. Her er det en progresjon fra 1.–4. trinn. Arbeidsbøkene tar opp tråden i arbeidet med ord og begreper. 

Gjennom arbeidet med nøkkelord og kameraord allerede fra 1. trinn, og "Fabel detektivbyrå" som introduserer et språk om lesestrategier fra 2. trinn, møter elevene også norskfaglige begreper tilpasset sitt nivå. 

Arbeid med dybdelæring

Med Fabel skal elevene lære seg å sette ord på tankene sine gjennom samtaler, lesing og skriving i så mange ulike sammenhenger som mulig.   

Fabel bruker god tid på hvert enkelt tema og gir med dette god anledning til dybdelæring. Her får elevene oppleve hvordan ulike deler av norskfaget, som lesing, skriving, muntlighet og språklære er tett knyttet sammen. 

I lærerveiledningen finner du mange ulike innfallsvinkler til temaet – lese, snakke, gjøre, leke, skrive og samarbeide.

Fabel engasjerer i klasserommet  

I klasserommene på Landås skole i Bergen er norskundervisningen gjort spennende med Fabel.

Bente Håvik og Marie Brækkan Greve er lærere ved skolen, og bruker Fabel lesebok, arbeidsbok og lærerveiledning med i sin norskundervisning for 1. og 2. klasse. De forteller at tekstene i Fabel bidrar til å skape morsomme og engasjerende norsktimer. Med Fabel finner elevene alltid noe de synes at er ekstra kjekt å lese.   

–Min andreklasse er spesielt motiverte av de gode faktatekstene om dyr og de mer humoristiske innslagene, sier Bente.   

 Marie synes leseboka og arbeidsboka er fin å bruke. Hun peker på variasjonen i tekstene og de tilhørende tematiske oppgavene som et stort pluss.  I kombinasjon blir det mulig å nå ulike elever med forskjellige interesser.   

–Tekstene virker veldig gjennomtenke. Tekstene fenger elevene, og jeg merker at elevene synes det er kjekt å lese og arbeid med arbeidsboka. Spesielt tekster om svømming og oppskrifter har vist seg å være populære hos oss. 

Komponentstrukturen i Fabel 1.–4.   

Fabel 1 og 2  
Lesebok, arbeidsbok A og B og lærerveiledning 

Fabel 3 og 4  
Grunnbok A og B , arbeidsbok A og B  og lærerveiledning 

Du har lest om Fabel 1–4. Fabel har grunnbøker opp til 10. trinn. Se produktkatalogen.