Mette Haraldsen gnistrer i takt med den kalde fredagen i februar i det hun ankommer forlagshuset på Sehesteds plass. Hun ivrer etter å fortelle om arbeidet som nærmer seg slutten. Ikke minst gleder hun seg til å forklare lærerne hva de kan vente seg av FOKUS Samfunnskunnskap anno 2025.

En smilende dame som sitter ved et stort spisebord med hodet hvilende i hånden.
Mette Haraldsen er glad for at det nå kommer en oppdatert utgave av FOKUS Samfunnskunnskap.

1. Hvorfor reviderer vi FOKUS Samfunnskunnskap?

Det sier seg selv. Det er samfunnskunnskap. Mye skjer. Det bør likevel gå en viss tid før revisjon, for at læreverket ikke skal være for dagsaktuelt.

Vi har mange trofaste brukere som vi får mange gode tilbakemeldinger fra. Derfor må vi være forsiktige med en total nyskriving av alt. Jeg har selv brukt læreverket hvert år siden det kom. Nå må vi like fullt erkjenne at tiden er moden. Arbeidslivet, verdenssituasjonen, psykisk helse, å verne om demokratiet, noe det har blitt enda større bevissthet rundt, alt dette må med.

2. Hva er de viktigste grepene dere tar?

Det er å vektlegge mediets egenart – bok i kombinasjon med digitale ressurser. For oss har det vært viktig i arbeidsprosessen at vi bruker mediene til det de er best til. Læreboka er godt knadd og redaksjonelt bearbeidet, med tiltalende layout og bilder som støtter teksten. Bildetekstene gir i seg selv mye god læring.

Lesbarheten har vi tenkt mye på, at et avsnitt ikke går over to oppslag, at setningene ikke blir for lange. Vi har overskrifter som gir tydelige signaler om fagstoffet som kommer. Leser du overskriftene i sammenheng, lager de et slags kort sammendrag av kapitlet. Det skaper orden og struktur. Fagordene står i margen, forklaringene og eksemplene rett innenfor.

Vi har gjort plass til flere eksempler der vi knytter fagstoff direkte til et autentisk eksempel. For eksempel unge uføre som skal ut i arbeid igjen. Da bruker vi Ronny som fikk hjelp fra NAV for å komme i en godt betalt jobb. Og når vi behandler begreper om makt, tar vi for oss NRK sin sak om trakassering i forsvaret. Det inviterer til refleksjon og tangerer elevenes virkelighet. Det er nært på elevene. Noen av dem skal jo også inn i forsvaret.

Bildet viser omslaget av læreboka Fokus Samfunnskunnskap der en jente ligger i en hengekøye og ser utover byen Bergen.
Oppgavene i læreboka inviterer til refleksjon, perspektivmangfold og dybdelæring.

3. Hva skjer med de digitale ressursene?

Vi har brukt et halvt år på å gjøre alt nytt i de digitale ressursene. Interaktive oppgaver som driller fagbegrepet, har vi beholdt, men vi har laget helt nye fagressurser. De egner seg både i plenum og/eller til individuelt arbeid for elevene. Her har vi bevisst lagt inn en rekke korte medieklipp som forklarer og utdyper fagbegrepene.

Dogmet vårt er at alle medieklipp skal være redaksjonelt behandlet. Ingen innlogging, ingen reklame. NRK sitt arkiv er en gullgruve. På Urix finner du for eksempel «folkemord» forklart på fire minutter av en dyktig journalist. Så kommer våre oppgaver som sørger for refleksjon rundt temaet.

Fagbegreper blir eksemplifisert i større grad i denne utgaven. Det er autentiske eksempler som gir grunnlag for refleksjon – og mindre spontan synsing og mening.

Et annet eksempel: Identitet og sosialisering er en stor del av dette faget. Åsa Linderborg vokste opp med en alkoholisert far. I et av medieklippene finner eleven et intervju med henne. I oppgavene inviterer vi til refleksjon, perspektivmangfold og dybdelæring.

• Hva er det viktigste i primærsosialiseringen, og hvor går grensen for omsorgssvikt?

• Hva skjer når storfamilien dekker over et misbruk?

• Når skal barnevernet overta ansvaret for et barn?

Nok en gang prøver vi å tangere elevenes virkelighet. Åsa Linderborg snakker på en måte som elevene forstår.

4. Hva kan lærerne glede seg til med den nye utgaven?

Alt. Vi har for eksempel PP-presentasjoner til alle kapitlene, og de er nå kraftig forbedret. Også der ligger det medieklipp som du som lærer enten kan vise eller bare hoppe over. Vi har også lagt inn spørsmål til refleksjon.

Vi kaller dette for treenigheten: læreboka – de digitale ressursene – PP-presentasjonene. Her er alt du trenger til undervisningen. Det er bare å glede seg og tilpasse innholdet egen klasse.

Vi har et fantastisk fag som forteller elevene om noe som er viktig.

5. Hva er dine tips for å engasjere elevene i klasseromssituasjonen?

Vi må ikke være forsiktige. Vi må ha tro på faget.

Vi har ingen grunn til å tro at elevene ikke er interessert i verdenssituasjonen eller forholdene i arbeidslivet – eller hva forskningen sier om lykkenivået i Norge og andre land. Vi har et fantastisk fag som forteller dem om noe som er viktig.

Vi må tørre å være frimodige på fagets vegne. Som en motvekt til harde standpunkter og uttrykk i sosiale medier, sørger vi for refleksjon, diskusjon og perspektiv. Det er vår oppgave framover. Vi skal ikke fortelle dem hva som er sant. Vi skal bruke ord som hva og hvis og hvorfor. Om du var i denne situasjonen, hva ville du gjort da? Vi må ha tro på at elevene er kompetente til å tenke selv.

Mette Haraldsen bruker all sin tid på revisjonen av FOKUS Samfunnskunnskap, men det er ingenting som tyder på at hun har glemt livet i klasserommet. Det lyser av henne når hun snakker om elevene, om å få dem til å tenke selv. I dette faget ligger alt til rette for å se de store sammenhengene og få nye perspektiver. Så sant den hellige treenigheten lærebokdigitale ressurserPP-presentasjoner spiller på lag.

FOKUS Samfunnskunnskap er skrevet av Malin Dahle, Mette Haraldsen og Jostein Ryssevik. Læreboka er ferdig fra trykkeriet i midten av april 2025. Digitale ressurser med tilhørende PP-presentasjoner vil være klare til skolestart.