Autentiske språksituasjoner

Alle kapitler åpner med Finn ord-aktiviteter. Her blir deltakerne oppmuntret til å finne ord ute, inne, på butikken, på tv og overalt ellers der de møter tekst i hverdagen. Dette er et systematisk steg på veien mot å bygge et solid ordforråd. I tillegg gir lyd, bilder, uttaletrening, fordypningstekster og interaktive oppgaver på Aunivers rikelig anledning til å øve. Til slutt i hvert kapittel møter deltakerne en modelltekst, en oppgave der de selv skal skrive tekst og refleksjonsspørsmål.

Med eksempler fra hverdagen kan deltakerne oppleve en tilknytning til eget liv, noe som i seg selv er motiverende.

Matematikk blir introdusert på ulike måter, det kan være gjennom oppskrifter, handling på butikken eller i samtale om klokkeslett og alder. Naturfag er knyttet til eget nærmiljø, slik som livet i grøftekanten eller på stranda. Samfunnsfag kommer naturlig fram i tekster om hvor man kommer fra, familieliv og tradisjoner. Utgangspunktet er praktiske, virkelighetsnære situasjoner som fagene blir knyttet til.

Bilde av boka. Omslaget viser en solnedgang ved sjøen, malt av Edvard Munch.
Vi har lagt vekt på at tekster og oppgaver skal være så virkelighetsnære som mulig. Voksnes motivasjon avhenger av at de opplever å lære noe som er relevant og som de har behov for. Det er et mål at det deltakerne lærer på skolen, skal kunne overføres til hverdagslivet og brukes i andre sammenhenger.
Et blått busskilt mot skyfri himmel plassert på et øde sted, omgitt av typisk norsk natur.
Deltakerne blir motivert av å lære noe som de kan bruke i hverdagen. Foto: iStock/spacedrone808

Tydelig progresjon og mengdetrening

Kompetansemålene i norsk for språklige minoriteter, matematikk, naturfag og samfunnsfag modul 1 ligger til grunn for oppbygningen av læremiddelet. Deltakerne får trent skriving, snakking, lesing, lytting og regning gjennom en nøye gjennomtenkt progresjon. Tekster til de ulike fagene er markert med egne symboler. Den grafiske utformingen gjør det enklere å orientere seg i egen læring.

I den digitale ressursen får deltakerne interaktive oppgaver som gir mengdetrening. Lærerne får mye ekstramateriell som kommer til nytte i klasser med stort sprik både faglig og språklig. Dette gir et godt utgangspunkt for å tilrettelegge undervisningen.

Alle fire fag med tekst og oppgaver samlet i ei bok, gjør det lett å holde oversikt for deltakere med lite skoleerfaring.

God i norsk på tvers

Logg inn med Feide og bla deg gjennom hele boka.

Mulig for alle å lykkes

Læremiddelet har en tverrfaglig og praktisk tilnærming. Det passer både for deltakere som er nybegynnere med noe skole fra hjemlandet og deltakere som har vært gjennom grunnmodulen. Tekster og oppgaver som bygger opp under gode læringsstrategier, enkel og visuell grammatikk og et innhold som legger til rette for tverrfaglig arbeid, gjør det mulig for alle å lykkes.

To smilende jenter i en hage. Den er mørk med sjal på hodet. Den andre holder en kaffekopp og har oransje lue på hodet.
En tverrfaglig og praktisk tilnærming gjør det mulig for alle å lykkes. Foto: iStock/SolStock
Det er viktig å si at enkelt ikke er synonymt med barnslig. Vi har alltid den voksne deltakeren i tankene.