Margrethe Førre Nardocci har skrevet lærebok, men har knapt vært innom Aschehoug forlag. Til det er hun altfor travel. Denne dagen kommer hun direkte fra sommerferie i Italia, før hun skal tilbake til Langhus og ta fatt på høstens undervisning.

Bilde av læreboka God i norsk fra start mot en pastellfarget bakgrunn. På omslaget av boka spiller tre gutter basketball.
Hva er God i norsk fra start?
  • Alt i en-bok med ti temaer som er relevante for elevenes hverdagsliv
  • Korte, virkelighetsnære tekster som er tilpasset aldersgruppen
  • Oppgaver om ordforståelse, uttrykksmåter og grammatiske strukturer
  • Bilder som støtter opp under forståelsen og som skaper samtale
  • Et tydelig perspektiv som vektlegger morsmålet som ressurs

Fortell litt om din undervisningspraksis

– I 2012 startet jeg på Vevelstadåsen skole for å jobbe med innføringsklassen for Ski kommune, nå Nordre Follo. Å få ansvar for en gruppe elever fra ulike land, i ulik alder, med ulik skolebakgrunn og så videre var en overveldende oppgave, men det har vært utrolig spennende og gøy!

Margrethe, som opprinnelig er fra Haugesund, har både studert sang på Norges musikkhøgskole og italiensk på Universitetet i Oslo.

– I innføringsklassen får jeg virkelig brukt hele meg hver eneste dag: språkkunnskaper, sangbakgrunn og ikke minst egen erfaring med å lære et andrespråk. Når elevgruppen er barn med vidt forskjellige bakgrunner, stiller det spesielle krav til både lærer og læremidler. Man være både allsidig, kreativ, tålmodig og løsningsorientert for å tilrettelegge for ulike behov.

Gode læremidler til grunnskolen er en stor hjelp i dette arbeidet.

En smilende lærer og en ivrig elev i klasserommet mot en grønn tavle i bakgrunnen.

Hvordan kom dette bokprosjektet i stand?

–Det var ved en ren tilfeldighet, vil jeg si. Jeg tok kontakt med Aschehoug sin representant på en lærebokstand i november 2024. Som lærer er man alltid på jakt etter gode læringsressurser, og denne dagen hadde de blant annet stilt ut God i norsk på tvers for voksne. Jeg syntes den så veldig fin ut og lurte på om de hadde en tilsvarende for barne- og ungdomstrinnet. Det hadde de ikke, men jeg ble bedt om å ta kontakt med redaktøren i Aschehoug. Det gjorde jeg, og etter noen digitale møter hvor vi diskuterte hva en slik bok burde inneholde, gikk det ikke lang tid før den løse samtalen på lærebokstand var blitt til en plan om å utvikle God i norsk for barn og ungdom.

Oppslag fra kapittel 4 i læreboka som handler om mat. Vi ser bilder av ulike matretter.
Bildene i læreboka er et godt utgangspunkt for samtale med elevene.

Hva inneholder læreboka?

–Boka inneholder varierte oppgaver og tekster knyttet til ti overordnede temaer. Temaene er relevante for elevenes hverdagsliv, som skole, familie, bolig, klær osv. Progresjon går fra det jeg-orienterte til mer faglige temaer. Alle kapitlene inneholder korte, virkelighetsnære tekster som er relevante for aldersgruppen. De fungerer som modelltekster for elevenes egen språkproduksjon og som utgangspunkt for samtale og dramatisering.

I tilknytning til tekstene og temaene er det et stort utvalg av oppgaver hvor elevene jobber med ordforståelse, uttrykksmåter og grammatiske strukturer. Boka er rikt illustrert, og bildene i boka fungerer både som støtte for forståelse og som utgangspunkt for samtale. I tillegg til boka er det utarbeidet en digital lærerveiledning med ekstraoppgaver.

Arbeidet med tekstene og oppgavene i God i norsk fra start skal gi elevene kommunikative ferdigheter på norsk for å mestre hverdagen sosialt og faglig.

Korte, virkelighetsnære tekster fungerer som modelltekster for elevenes egen språkproduksjon.

Hvilke pedagogiske grep er du fornøyd med?

–De fleste læreverk i norsk som andrespråk består av to bøker, en arbeidsbok og en tekstbok. God i norsk fra start har samlet både tekster og oppgaver i en bok. Det er et pedagogisk grep jeg tenker gjør det lettere både for elevene, læreren og ikke minst foreldrene å holde oversikt. I tillegg blir skolesekken litt lettere.

Jeg er dessuten veldig fornøyd med at boka har mange og varierte oppgaver. I heterogene klasserom er det en utfordring at elevene jobber i ulikt tempo. Når elever blir sittende og vente, blir det lett mye uro i klasserommet. Man er avhengig av å ha nok oppgaver og aktiviteter som elevene kan jobbe med, men det å lete etter og finne materiell flere ulike steder er tidkrevende for læreren. I denne boka er det flere ulike oppgaver av ulik vanskegrad til hvert tema, noe jeg tenker kan avlaste læreren.

Oppslag fra kapittel 7 i læreboka der vi ser en smilende jente i gul regnjakke som ligger i gresset.
Elevene arbeider med vokabularet sitt for å mestre hverdagen både faglig og sosialt.

Den grafiske utformingen og bildene gjør det enkelt for elevene å orientere seg i egen læring. Hvert kapittel åpner med en slags ordliste, en side med sentrale ord illustrert med bilder. Denne kan elevene bruke som støtte og bla tilbake til ved behov. Boka har dessuten et tydelig perspektiv på morsmålet som en ressurs. Det er flere spørsmål som oppfordrer elevene til å reflektere over likheter og forskjeller mellom ulike språk, og hvert kapittel avsluttes med en oppgave hvor elevene skal oversette ord fra norsk til morsmål.

Ved å synliggjøre elevenes språklige ressurser, anerkjenner man elevenes kunnskaper og bakgrunn. Det gir motivasjon og bidrar til at elevene utvikler sin språklige bevissthet.

Hva mener du er nøkkelen til god norskopplæring?

–Systematisk arbeid med ord og språkstrukturer tenker jeg er avgjørende. For elever som er nyankomne, fortoner språket seg som et kaos av lyder. De forstår ikke det som blir sagt, og kan heller ikke gjøre seg forstått slik de ønsker. Dette kan være svært frustrerende, og det er lærerens oppgave å hjelpe elevene til å se et system i språket. Nytt stoff må pakkes inn i overkommelige bolker, og arbeidet med vokabular, grammatikk og språkstrukturer må henge nøye sammen. Slik vil eleven få mulighet til å ta språket i bruk fra første stund, noe som er avgjørende for at elevene skal oppleve mestringsfølelse og motivasjon.

Å gå fra det konkrete til det abstrakte, og bygge videre på elevenes forkunnskaper gjelder i aller høyeste grad for denne elevgruppen. Elevene har med seg både språkkunnskaper og kunnskaper om verden som det er viktig å dra nytte av i norskopplæringen.

En temabasert tilnærming, slik denne boka legger opp til, er en måte å systematisere språkopplæringen på. Det gir elevene en slags plattform, et avgrenset repertoar av ord og strukturer, som legger til rette for å kunne skrive og snakke om seg selv og sine omgivelser, selv med begrensede språklige ressurser.

Etter at Margrethe nå har fått realisert sin drøm om å lage lærebok, skal hun nyte følelsen av å være ferdig, sier hun. Men hun virker ikke helt sikker, for ønsket om å gå i gang med nye prosjekter har hun alltid i seg. Hun snakker om sang, om hvor fint virkemiddel det er når du skal lære språk.

– Det er ikke så lett å finne sanger som passer for elevgruppen, og det er ikke alle lærere som føler seg komfortable med å synge i klassen. En samling sanger og videoer med et andrespråksperspektiv tror jeg ville vært en etterlengtet ressurs i språkopplæringen for nyankomne, sier Margrethe og avslører enda en gang sitt engasjement for akkurat denne elevgruppen.