Seksualitet kan oppleves som rart, skummelt, spennende, morsomt og for noen er temaet veldig vanskelig å prate om. På ungdomsskolen er det kanskje elever som allerede har hatt vonde erfaringer med sex og seksualitet. Andre er nysgjerrige og vil vite mer. For deg som lærer, er det kanskje mye du lurer på. For hvordan underviser man egentlig om seksualitet? Hva er det ok å snakke om og hva er grenseoverskridende? Hvordan kan man snakke om sex på en ufarlig måte? Og hvordan snakker man om sårbare temaer som seksuelle overgrep? 

Portrett av Margrete

Vi har intervjuet Margrethe Wiede Aasland, for å få svar på disse spørsmålene. Hun er spesialist i sexologisk rådgivning og seksualundervisning, pedagog, samtaleterapeut og forfatter. Målet er at du som lærer, med trygghet kan prate om disse temaene med elevene dine, i klasserommet. 

Hei Margrete! Akkurat nå er det mange lærere som forbereder seg til seksualundervisningen. Hvorfor er det så viktig å prate med barn og unge om seksualitet?

Det er kjempeviktig å prate med barn om seksualitet nemlig fordi vi vet at barn som kan mye om seksualitet, sier i fra tidligere dersom de blir utsatt for seksuelle overgrep. De debuterer også senere seksuelt, med kondom. Og de blir heller ikke blir så opptatt av porno.

Når man først skal gå i gang med seksualundervisningen, hvordan skaper man et trygt klasserom?

For at et klasserom skal oppleves trygt, avhenger det først og fremst av at læreren er trygg. Jeg anbefaler lærere å tenke på hva de selv lærte om sex og seksualitet da de gikk på skolen. Er det det du lærte på skolen eller det dere pratet om hjemme, som har bidratt til at du har fått et trygt og godt forhold til din seksualitet? Eller er det undervisningen du fikk på lærerutdanningen som har bidratt? Her har folk ofte hull. Hvis du er lærer og skal undervise i dette, så må du jobbe med deg selv og avklare forholdet til egen seksualitet. Og ikke vær redd for hva andre lærere sier, eller hva foreldre sier, for dette står faktisk i lærerplanen. 

Og når er det ok å begynne å snakke med barn om seksualitet?

Disse samtalene bør starte i 1.klasse. Det burde være like normalt som andre deler av sosialiseringsprosessen, som at man skal sitte i ro når man spiser eller se seg til høyre og venstre før man går over veien. Barn må lære navnet på kjønnsorganene sine, vi lærer jo ordet for nese, lepper og øyne – dette er en del av språkutviklingen vår. Akkurat dette bør tas opp i barnehagen. Slik at når barna har kommet på skolen skal elevene kunne om hele kroppen sin. Hvis barn ikke har bevissthet rundt egne kjønnsorganer, finner de heller ikke ordene hvis noen gjør noe mot dem som ikke er lov.

Hvordan snakker man om seksualitet på en ufarlig måte?

For å ufarliggjøre seksualundervisningen må vi først og fremst snakke om de positive sidene med seksualiteten, før vi går inn på de alvorlige temaene som for eksempel seksuelle overgrep. Husk å ta på alvor det barna spør om.

Og hva er det ok å snakke om og hva kan oppleves som grenseoverskridende?

Kort fortalt er alt det som står i lærerplanen, ok å snakke om. Men, aldri bland inn deg selv og eget sexliv, egne erfaringer eller egne meninger i undervisningen. Forhold deg generelt til temaene du prater om. 

Hvorfor er det viktig å prate om porno og hvilken rolle spiller porno i barn og unge sin seksuelle utvikling?

Vi vet at over halvparten av 13-åringer har sett på porno. Lærere er kjempeviktige når det gjelder å demme opp mot pornoen og forklare for elevene hva porno egentlig er. At porno ikke er ikke laget for barn. Og det er mange som glemmer at barn og unge blir påvirket av det de ser. Et barn som ser mye på porno, vil få et tenningsmønster som er på avveie. Det er derfor kjempeviktig at lærerne tar opp temaer som handler om identitet, kropp, følelser, og snakker mye om det som beveger seg i samfunnet. Vi er nødt til å ta det opp ganske tidlig og vi må stile elevene spørsmålet: Hva er porno egentlig? Og hva gjør det med oss når vi ser på porno? 

Helt til slutt: hvilke tips ville du gitt til en lærer, dersom vedkommende har elever som sliter med kjønnsidentitet sin?

Lærere må være åpne og akseptere at det er elever som er forvirret over egen kjønnsidentitet. Som lærer har du ansvar for å snakke åpent om identitet og forelskelse. Snakk naturlig og åpent om at man kan forelske seg i samme kjønn, i flere av gangen, at noen forelsker seg i motsatt kjønn, noen forelsker seg i begge kjønn ... kort fortalt at vi forskjellige. Åpenhet er nøkkelen. 

6 råd fra Margrete:

1) Forhold deg generelt til det du snakker om, ikke bland inn egne erfaringer.

2) Sørg for å ha et avklart forhold til egen seksualitet.

3) Vær åpen! 

4) Begynn tidlig med samtaler om seksualitet, og gjenta tematikken hvert år.

5) Definer ord som elevene bruker i dagligtalen. Hva er homo egentlig? Hva betyr ordet hore? Hva er porno? Skriv opp ordene og prat om det.

6) Følg lærerplanen og ikke vær redd for reaksjoner fra foreldre og andre lærere.