- Det er fint at elevene lærer om kofte og hvordan samene bor, men det er enda viktigere å se på historien og ha gode diskusjoner om menneskerettigheter, sier Hadi Strømmen Lile. 

Her får du gode råd til samtaler i klasserommet. 

Strømmen Lile mener vi må tørre å snakke om fornorskingspolitikken i skolen. Han gir gode råd til samtaletemaer som bidrar til refleksjon.

Fornorska same som ikke fikk lære samisk

Å vokse opp i Kviby utenfor Alta på 80-årene, med en far som var samisk og en mor fra Iran, var utfordrende. Hadi følte seg ofte utenfor. 

– Vi var verken kristne eller innbarka samiske. Jeg passet ikke inn noe sted. Ikke ordentlig same, og ikke ordentlig norsk.

Å ha en trippel identitet passet ikke inn i det «norske». Tross politisk engasjerte foreldre, var det ikke før Strømmen Lile begynte på universitetet at han fattet interesse for det samiske. Da forstod han hvorfor fornorskningen hadde hatt så mye å si for familien. 

– Pappa var en «fornorska same» som aldri fikk lære samisk, men han var veldig opptatt av å finne tilbake til røttene.

Portrett av Hadi Strømmen Lile

Uretten mot samene inn i lærerplanen

Strømmen Lile har kjempet for at den mørke siden av den samiske historien skal være del av lærerplanen. I 2011 ble det endelig en realitet.  

– Det viktigste med å få det samiske inn i læreplanen er å lære elevene om samiske rettigheter. Da er det viktig å få med fornorskingspolitikken. For at elevene skal forstå dette, må de lære om rettighetskampen og samisk historie. 

Strømmen Lile håper at lærerne tar med seg en genuin entusiasme rundt det samiske inn i klasserommet. 

Strømmen Liles råd til undervisningen

  • Det er viktig å gå gjennom historien. Alta-saken, fornorskingspolitikken og opprettelsen av Sametinget er viktige hendelser å få med.
  • Snakke om undertrykkelsen, gjerne gjennom personer som er viktige i samisk historie.
  • Elevene bør lære om sin egen norske kultur i tillegg til det samiske. Da blir det enklere å forstå hvordan de to henger sammen. 
  • Unngå å snakke om det samiske som noe eksotisk, noe som er langt borte og fra en annen tid. 
  • Hjelpe elevene med å forstå at det samiske folk har like stort eierskap til Norge som nordmenn har. Dette kan gjerne knyttes til integrering av innvandrere og flyktninger til Norge.
  • Reflektere rundt retten til sin egen kultur og sitt eget språk.
  • Snakke om at samiske rettigheter handler om grunnleggende menneskerettigheter. Retten til å få være seg selv.
  • Norge er basert på territoriet til to folk – nordmenn og samer. Reflektere over hva dette betyr.
  • Det er fint at elevene lærer om kofte og hvordan samene bor, men det er enda viktigere å få de gode diskusjonene i undervisningen.

Drømmen er full likestilling

Strømmen Lile drømmer om at det samiske folk blir et likeverdig folk. Da må det samiske bli likestilt med det norske, med alt det innebærer. Han forteller at første steg mot denne drømmen var opprettelsen av Sametinget, et eget organ som sikrer at samer får uttale seg i saker som angår samer og det samiske. 

Strømmen Lile mener vi må inkludere alle som ønsker å være med på å gjøre det samiske folk likeverdige.

Det er fortsatt et stykke å gå, men Strømmen Lile er håpefull for framtiden. I 2023 startet Sannhets- og forsoningskommisjonen på arbeidet sitt med å granske fornorskingspolitikk og urett begått mot samer, kvener og norskfinner. Høsten 2024 ble rapporten fra Sannhets- og forsoningskommisjonen behandlet på Stortinget.

– Etter en lang istid hvor avstanden har vært stor mellom det norske folk og samene, er isen i ferd med å smelte. 

Til læreren på 5.–7. trinn

Prøv det digitale undervisningsopplegget «Samenes nasjonaldag». 

Bruk «Samenes nasjonaldag» til å feire samisk kultur med elevene. Her har vi samlet ressurser som du kan bruke sammen eller integrere i de ulike fagene. 

Til læreren på 8.–10. trinn

På Aunivers for ungdomstrinnet finner du temaet "Samisk eller norsk" – om identitet, stolthet og skam.

Mange unge samer er i dag stolte av sin samiske bakgrunn. Men det har ikke alltid vært lett å være stolt same i Norge. For noen få tiår siden var det ganske annerledes.

Til læreren på vg1/vg2

Samfunnskunnskap Vg1/Vg2: I Modus samfunnskunnskap finner du kapitlet «Samer og nasjonale minoriteter. Hva vil det si å være urfolk og nasjonal minoritet i Norge?». Gjennom tekster, oppgaver og aktiviteter får elevene kunnskap til å tenke over hva det vil si å være urfolk og nasjonal minoritet i Norge. Fagtekstene og oppgavene er skrevet til kompetansemålet «Mål får opplæringa er at eleven skal kunne reflektere over likskapar og ulikskapar i kulturuttrykk, identitet og levesett innanfor og mellom majoritet og minoriteter i Noreg og Sápmi/Sábme/Sáepmie».

Tips: Se den viktige filmen «Ellos eatnu – La elva lev»