Tonje er en del av et tverrfaglig team i Aschehoug skole som jobber sammen om å utvikle det digitale læremiddelet lærere og elever på 1.–7. trinn vil ha. De lager rikt og variert innhold i alle fag. Med et dypt engasjement tar Tonje Hauge oss med inn i Aschehoug sitt digitale univers.

– Først vil jeg si noe om hvorfor vi arbeider slik vi gjør. 

Tett på klasserommet

Aschehoug univers utvikles nemlig i tett samarbeid med barneskolelærere og elever i hele landet. Innholdet er skapt av dyktige forfattere som i mange tilfeller selv har hverdagen sin i klasserommet. 

Det digitale universet skal engasjere og motivere barneskoleelevene til læring, samtidig som det gjør lærerens hverdag enklere.

– Vi er avhengig av å vite hva behovene til de ulike målgruppene i barneskolen er. Mange av oss som jobber med å utvikle Aschehoug univers, har også stått i klasserommet og kjent på hvor viktig det er å ha gode læremidler, sier Hauge.

Det digitale universet skal engasjere og motivere barneskoleelevene til læring, samtidig som det gjør lærerens hverdag enklere. Det skal være enkelt å bruke på tvers av fag og sammen med andre opplegg. 

– Vi vet at lærere har en svært hektisk hverdag med mange behov å dekke, men vi vet også at de kan sakene sine. Vår oppgave er derfor å levere akkurat det de trenger når de trenger det, forsikrer hun oss.  


Gullet i Aschehoug univers

I samtaler med dyktige lærere rundt omkring i hele Norge fikk de bekreftet at det lærere først og fremst trenger, er godt og variert innhold som passer inn i deres egne planer for undervisningen.

– Vi tilbyr selvfølgelig et rikt og variert fagstoff i alle fag (...)

– Vi ønsker derfor å presentere det faglige innholdet i akkurat passe store biter, slik at innholdet kan organiseres og settes sammen slik det passer lærerne og deres klasse, sier Hauge. 

For tiden jobber hun og teamet nettopp med dette – å gjøre innholdet i Aschehoug univers enda mer tilgjengelig, slik at lærerne finner det de er ute etter raskt.

– Vi tilbyr selvfølgelig et rikt og variert fagstoff i alle fag, men lærerne har vært tydelige på at de også trenger det som skal til for å «lime» skolehverdagen sammen dvs. avbrekk, aktiviteter, sanger, leker, sosial trening og annen magi som bidrar til å holde på barnas oppmerksomhet. 

En skole i endring

Det er viktig at mangfoldet av ressurser skal spille sammen på en hensiktsmessig måte i klasserommet. Og – det skal være enkelt å bruke. 

– Vi kjenner på et stort ansvar for å bidra til variert og tilpasset undervisning, og noen ganger er det faktisk slik at boka passer best, sier Hauge. – Vi har oppdaterte og nye bøker til Fagfornyelsen i alle fag, der flere av dem er kåret til de beste i sine fag og sin klasse i Europa. 

Hauge peker også på nødvendigheten av å være en god leser med evne til kritisk blikk, som er større enn noen gang.

Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) viser en betydelig nedgang i norske tiåringers leseferdigheter, og norsk ungdom strever med å holde fokus i lange tekster. Tekster i bok og digitale tekster krever ulike lesestrategier. 

– Vi må dermed også bidra til at elevene får gode ferdigheter både digitalt og analogt, sier Hauge. 

Kontinuerlig utvikling

Ved skolestart har flere møtt en litt annerledes versjon av Aschehoug univers, der det skal være lettere for lærerne å planlegge og tildele innhold til elevene. 

– Vi vet at et godt digitalt læremiddel skal være lett å bruke, kunne brukes i ulike situasjoner og på ulike måter, og at det skal tilby et godt og variert innhold som er lett tilgjengelig, sier Hauge.

– Vi er veldig takknemlige for at så mange lærere og elever ønsker å bidra til å gjøre Aschehoug univers bedre, steg for steg, avslutter produkteieren.