Med "Snakke matte" får elevene gjøre aktiviteter som oppfordrer til dem til å argumentere med egne ord og utvikle kritisk tenkning. Har du Matemagisk 8–10 blir det enklere å jobbe i tråd med læreplanen LK20 og elevene blir godt forberedte til eksamen på 10. trinn. I Aschehougs digitale læringsunivers, Aunivers.no, finner du digitalt innhold til Matemagisk 8–10. 

Kan du gi ulike elever ulike typer oppgaver knyttet til det samme innholdet, basert på elevens nivå og interesser?  

Ja, helt klart! Differensieringsmodellen lar elevene lære matematikk på sitt nivå, men likevel i takt med hverandre.

  • I det vi kaller "Fellesløypa" jobber alle elevene med de samme oppgavene. Her finner du det mest sentrale fagstoffet og mange av oppgavene er laget med lav inngangsterskel og stor takhøyde. 
  • I "Følg stien" finner elevene oppgaver der de får trent mer på det klassen har arbeidet med i fellesskap. Her trener elevene på én ting om gangen og "Følg stien" dekker det mest sentrale faginnholdet. 
  • I "Terrengløypa" finner elevene oppgaver som bygger videre på det klassen har arbeidet med i fellesskap. Her får elevene sammensatte utfordringer, også fra flere temaer på én gang. 
  • I "Toppturer" og "Ekspedisjoner" møter elevene oppgaver som er svært utfordrende og som går utover det som kan forventes på det trinnet eleven er på. 

Asbjørn Lerø Kongsnes, en av forfatterne bak Matemagisk 8-10.

Legger oppgavene til rette for samarbeid mellom elevene?  

I "Snakke matte"-oppgavene skal elevene prate matematikk med hverandre for å komme fram til en løsning. Her må elevene samarbeide, og de trener på å forklare hvordan de tenker. Det er viktig for å utvikle elevenes kompetanse, spesielt knyttet til kjerneelementene resonnering og argumentasjon, og representasjon og kommunikasjon. 

Fellesløypa i Matemagisk er designet for arbeid i fellesskap i klassen. Samarbeid er en naturlig del av det å utvikle matematisk kompetanse. Flere i Norge arbeider nå med metodikken «Å bygge tenkende klasserom» i tråd med forskningen til Peter Liljedahl. 

Oppgavene i bøkene legger til rette for utforsking

Utforsking handler blant annet om at elever leter etter mønstre, finner sammenhenger og diskuterer seg fram til en felles forståelse. 
Matemagisk legger til rette for utforsking på ulike måter. Elevene utforsker blant annet gjennom åpne oppgaver med lav inngangsterskel og stor takhøyde. Der vil ulike elever oppdage ulike sammenhenger. De utforsker også gjennom interaktivitet og programmering på fagets premisser, eller når de spiller spill og gjennomfører diverse aktiviteter designet for læring i fellesskap.

Matemagisk har en grunnleggende utforskende tilnærming til fagstoffet.

Podkasten «Snakke matte» er stadig innom temaet utforskende matematikkundervisning. Vi har en oppsummeringsepisode knyttet til utforsking i matematikkfaget.

Matematikkbok og gangetabellen
Matemagisk 8

Læremidlene i Aschehoug univers kan du bruke alene eller sammen med Matemagisk. Det digitale produktet følger den samme strukturen som boka.