De syv samtaletrekkene

 1)    Gjenta 

Hovedpoenget med dette trekket er at alle elevene skal delta. Det handler om å gjenta deler av, eller alt eleven sier, eller det vi tror de sier. Slik at lærere og medelever bedre kan forstå. Da er det svært viktig at læreren gjentar svaret til eleven for å prøve å forstå det eleven prøver å si, ikke for å formulere svaret på en bedre måte, forteller Wæge.

Jeg har erfart at det er svært viktig å bruke dette samtaletrekket når eleven kommer med digresjoner i forklaringen. At man kan gjenta kjernen i resonnementet til eleven, uten å endre det, men rett og slett bare «luke» bort støyen, legger Lerø til. 

2)    Repetere

Der det første samtaletrekket «gjenta» handler om at læreren skal forstå, handler «repetere» om at alle elevene skal forstå. Da spør man en annen elev om å repetere det som ble sagt, med egne ord.  For å få dette til forutsetter det at det er et relativt trygt klassemiljø.

Før du starter de matematiske samtalene må du ha etablert noen regler for hvordan klassen skal oppføre seg når man prater sammen. 

 3)    Resonnere

Her spør lærer de andre elevene om hvorfor de er enig eller uenig i det den første eleven sa.

Hvorfor er de enig/uenig? 

 4)    Tilføye

Spør elevene: Er det noen som har noe å tilføye? Da åpner du opp for de som har helt andre ideer og tanker enn det som først har blitt diskutert. På denne måten inkluderes alle i diskusjonen eller samtalen. 

 5)    Ventetid/tenketid

Dette kan være til hjelp for både lærer og elev. Dette er tiden fra du stiller spørsmål til eleven svarer. Etter eleven har svart, skal du også bruke tenketid før du svarer. Forskning viser at hvis du har et urolig klasserom, kan det å legge inn ventetid/tenketid roe ned klasserommet. 

 6)    Snu og snakk

Snu og snakk er noe mange lærere gjør i dag. Man skal snu og snakke med sidemann. Bruk det når det er hensiktsmessig. Som lærer skal du ikke bruke anledningen til å slappe av, du skal gå rundt og lytte til elevene som prater sammen. 

 7)    Endre

Det skal være trygt å gjøre feil og endre tenkingen. Det er viktig å bygge forståelse og aksept for å gjøre feil. 


Samtaletrekkene Wæge presenterer egner seg for alle trinn i skolen, fra barnetrinnet og opp til videregående.

Om Matematikksenteret
Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen har mandat fra kunnskapsdepartementet: Matematikksenteret skal bidra til å styrke interessen og motivasjonen til elevene i regning og matematikk. Målgruppen er lærere, skoleleder, skoleeier, ppt og barnehageansatte.