De politiske partiene tar i bruk mange virkemidler for å overbevise velgerne om at de har de beste løsningene. Gjennom mediene, politiske debatter, kommentarer og reklamemateriell får vi mye informasjon som det er lurt å forholde seg kritisk til. I den forbindelse er kunnskap om retorikk et viktig verktøy.
I dette undervisningsopplegget får elevene arbeide både analytisk, praktisk og kreativt med de retoriske appellformene. Opplegget er laget av Kristoffer Kjelling, norsklektor ved Sandvika vgs.
–Jeg skal selv ha en norskklasse på vg1 i år, og trengte et opplegg som egner seg til skolestart. Tanken er at elevene skal få en innføring i retorikk, og samtidig utforske hvordan politikerne bruker appellformene i praksis. I tillegg kan de lære mer om viktige politiske saker i deres egen hjemkommune, sier Kjelling.
Opplegget er utformet slik at du som lærer kan vise alt på projektor for en samlet klasse. Dette er viktig, ifølge Kjelling:
Mange digitale undervisningsopplegg er laget for at elevene skal arbeide individuelt foran dataskjermen. Med dette opplegget ønsker jeg tvert imot å samle oppmerksomheten til hele klassen og skape et tydelig læringsfellesskap.
Lærerveiledningen gir forslag og tips til hvordan du kan gå frem for at elevene skal få best mulig utbytte. Innholdet er i hovedsak ment for vg1, men du kan fint gjøre noen justeringer og bruke det på vg2 og vg3 også.