Hvem er Kløver og Knopp?

Kløver og Knopp er romvesener, som er på en slags oppdagelsesreise til jorda for å lære om planeten vår. Sammen med elevene skal de utforske, stille spørsmål og lete etter svar på små og store mysterier. Vi ønsket å skape karakterer som barna kunne kjenne seg igjen i, som speiler deres egen nysgjerrighet og læreglede. De skal virke litt rare og fremmede, samtidig som de skal være familiære. Det var viktig å finne balansen mellom det ukjente og det familiære, forteller Erik.

Kløver og Knopp på forsiden av Aunivers 1.–4.trinn
Bilde av mann i hvit t-skjorte
Erik Joramo, designeren av Kløver og Knopp.
Jeg håper at vi – sammen med Kløver og Knopp – kan lære masse om det rare universet vi befinner oss i, og bli smarte sammen.

Barna identifiserer seg med Kløver og Knopp

I skissene eksperimenterte vi med å blande ulike dyr sammen, for å lage noe gjenkjennelig, men «Alien»-aktig. Etter hvert tenkte jeg at de burde være planter i stedet. Det er noe fint med symbolikken av vekst. Når man er barn, skal både kropp og sinn vokse masse. 

Læring er næring.

For å kunne relatere til de utenomjordiske på et visuelt nivå, ga vi Kløver en ryggsekk. Det er noe alle barn har på seg og kjenner til. Her har man tegneutstyr, bøker, og niste, alt man trenger for å dra på oppdagelsesferd. Kløver sin ryggsekk er veldig high-tech. Ofte ligger Knopp i den, for å holde seg fuktig. Knopp er nemlig en alge. En liten påminnelse om å drikke vann der altså.

Kløver og Knopp er lærevillige, eventyrlystne, modige og vennlige. Så er de litt rare og fremmede, de er jo tross alt romvesen. Men det er jo på en måte vi også. Vi er nok mer like enn ulike, og det er den felles nysgjerrigheten og læregleden vi skal bruke til å inkludere hverandre.

Konseptskisse av Kløver og Knopp.

På hvilken måte tror du Kløver og Knopp kan hjelpe å engasjere elevene?

Jeg tror det er mange likheter mellom det å være utenomjordisk og det å være ung elev her på jorda. Verden virker så ufattelig stor og rar, og det er så mye man skal kunne.

Det hele kan være ganske overveldende, spesielt når man bare er et barn. Her tror jeg på å gi barna ansvaret for å være ambassadører og pedagoger for disse utenomjordiske. Jeg håper å vise dem at kunnskapsformidling er en viktig del av å inkludere selv de mest fremmede blant oss. Den beste måten å lære på er jo tross alt å lære bort til andre, avslutter Erik.