Simulering av et samfunn i praksis

I et lyst, levende klasserom på Marikollen ungdomsskole kommer vi til det som må være en av de mest kreative naturfagstimene vi har vært i. Klasse 10F skal simulere et samfunn. Et samfunn bestående av rever, harer og gress. Hver elev får tildelt sin særegne rolle. 

Markus Furseth, kontaktlæreren til klasse 10F, åpner timen med å virkelig sette stemmingen; han spiller nemlig av «skoglyder» på Spotify. 

–  Vi skal gjøre om klasserommet til et samfunn. Dere får tildelt noen roller: gress, hare og rev, forteller han. 

Mann i klasserom
Kontaktlærer og forfatter av opplegget, Markus Furseth.
Mann i klasserom
Markus forklarer spillereglene.

Litt om spillet

Premisset med spillet er: Hva skjer når vi endrer på antall arter? Vi skal observere hva som skjer med de ulike populasjonene over tid, og diskutere hva som gjør et samfunn stabilt og ikke. 

– Gress blir spist av hare, rev spiser ikke gress, men rev spiser hare. De som har blitt spist, må legge lappen sin i «spist–bolla». Beveg dere rundt i klasserommet. Lag dyrelyder! Harelyd, revelyd, gresslyd. Kom dere ut på gulvet, roper Markus. 

Elevene beveger seg ut på gulvet og møter sine medelever i rollen de er i. 

Latteren sprer seg raskt i rommet. 

– Markus! Vi har blitt spist. 

– Vi skal til avkomrekka 

– Vi fikk barn!

 Og sånn fortsetter det.

Til slutt er det bare en liten håndfull gruppe som har overlevd. Survival of the fittest. Naturen er brutal, kanskje det er det som er leksen her. Hvor raskt et samfunn kan krympe, eller ekspandere, basert på andel av arter. 

Elever i klasserom
Elevene finner ut sin skjebne.
Jente i klasserom
Skal jeg til avkomrekka? Eller kommer jeg til å bli spist?

Kontaktlærer Markus forteller:

– Dette undervisningsopplegget gir elevene muligheten til å utforske samspillet i et lite samfunn gjennom et praktisk opplegg. Opplegget legger til rette for at elevene skal være aktive og i bevegelse ved at de inntar roller som ulike arter. På denne måten kan elevene gjennom en opplevelse finne ut hvordan samspillet i samfunnet påvirkes av antall individer vi har av de ulike artene.

Denne måten å lære på, gjennom lek, moro og utforskning, bidrar til økt lærelyst og et stort engasjement som overgår den vanlige undervisningstimen.

Test ut opplegget i din neste naturfagstime.

Har du ikke tilgang?

Prøv gratis i 14 dager.