Modus har innhold som dekker hele temaet. Her møter elevene autentiske tekster som eksempel på retoriske ytringer, en modelltekst skrevet av en elev på vg1, aktiviteter som gjør at de må lukke skjermen og gå ut på gulvet i klasserommet, varierte oppgaver som de skal gjøre alene eller sammen i gruppe. Til slutt får de en skriveoppgave der de skal bruke alt de har lært.

Poenget er at alt de ser på skjermen skal være relevant og gi god læring.

Her er gangen i opplegget, slik Kristoffer Kjelling foreslår:

• Gå gjennom fagstoffet og de viktigste begrepene. Her får du en ferdig presentasjon som du kan holde for klassen ved oppstart. Den viser retorisk analyse steg for steg.
  • Aktiviser elevene i klasserommet. I oppgaven "Hvilke kjendiser stoler du på?" rydder du klasserommet og inviterer elevene ut på gulvet.
  • Introduser fagstoffet elevene skal lese på egenhånd. Fagstoffet fyller hele skjermen. Ingenting distraherer elevene.
  • Del elevene inn i grupper og la dem undersøke en retorisk ytring sammen. De har fem ulike tekster å velge mellom, men de kan også velge en helt egen, om de får litt hjelp.
  • Gi dem en skriveoppgave helt til slutt. Det å skrive en retorisk analyse er en viktig ferdighet. Retorisk analyse dukker alltid opp på eksamen i tredjeklasse. I denne oppgaven skriver de om den samme retoriske ytringen som de jobbet med i gruppeoppgaven. Dermed har de et godt grunnlag for å løse oppgaven.
Dette opplegget inneholder alt du trenger til undervisningen i retorisk analyse. Aktiviserende oppgaver, relevante modelltekster og en grundig lærerveiledning.

Se instruksjonsfilmen her