Det viktigste er at vi legger mer vekt på lærernes bruk av stoffet i klasserommet. Lærerveiledningen er plassert sammen med lærestoffet som henvender seg til elevene. Vi har lagd forløp du som lærer kan bruke direkte i undervisningen, uten at det er nødvendig å supplere med stoff fra andre kilder. Det er nok stoff, men heller ikke mer. Da kan det fort bli uoversiktlig.
Fordelene med et digitalt læremiddel i språk er mange, men det er også viktig å jobbe med faget uten skjerm. Derfor er det lagt opp til mange aktiviteter der elevene har skjermene lukket. Fransk 1 er ikke et selvstudium. I Modus legger vi til rette for at elevene får maksimal nytte av at de har en lærer som styrer undervisningen, og at de har medelever de kan lære sammen med.
Temasider med lærerveiledning
Øverst på temasiden finner du en lærerveiledning som begrunner valgene vi har gjort. Den har kommentarer til forberedelser og gjennomføring, og den inneholder en tematest til utskrift.
Fagstoffbolken gir oversikt over det sentrale lærestoffet: tekst, video, gloser, grammatikk og uttale.
Oppgaver og aktiviteter inneholder oppgaver som elevene kan jobbe med individuelt eller i små grupper. Her finner du oppgaver med tekstforståelse, samtale, gloseinnlæring og grammatikk.
Ulike brukssituasjoner i klasserommet
Modus fransk 1 tar vi utgangspunkt i hva som skjer i klasserommet; den konkrete gjennomføringen av undervisningen. Vi ønsker å tilrettelegge for ulike brukssituasjoner i klasserommet:
- En slik situasjon er når du som lærer presenterer fagstoff (tekst, lyd og video). I dette temaet er for eksempel bruken av C’est og il y a sentralt. Du finner tavlevennlige plakater med forklaring som du kan vise i klasserommet.
- En annen vanlig situasjon er at elevene jobber med oppgaver, individuelt eller i små grupper. Det kan være en samtaleoppgave der elevene tar utgangspunkt i en mønsterdialog og jobber videre med den.
- Vurdering er også en viktig brukssituasjon. I tillegg til temaprøvene finner du en egenproduksjonsoppgave i hvert tema der elevene kan velge mellom skriftlige eller muntlige innleveringer. Det er også en refleksjonsoppgave der elevene må ta språket i bruk for å finne ut om de har lært det de skal.
- Klasseromsaktivitet der elevene bruker hverandre som samtalepartnere og læringspartnere er en av de viktigste brukssituasjonene. I en oppgavetype skal elevene trekke lapper og stille hverandre spørsmål.
- I lærerressursen til oppgaven finner du tips til gjennomføring og utskriftsark.
Fagstoffet er konsentrert og oversiktlig
1. Gloseoversikten er ordnet etter ordklasser. Elevene skal bruke tid på å arbeide med gloseinnlæring og lære seg ulike teknikker.
2. Uttale er viktig på fransk. Elevene får ett fenomen å konsentrere seg om i hvert tema.
3. Tekstene er innlest. Elevene kan spille av lyden og klikke for å få oversettelse av ord de ikke trenger å lære seg på dette nivået.
Modus legger til rette for læreren gjennom å vektlegge ulike brukssituasjoner
Modus legger til rette for at elevene skal snakke mest mulig
Modus legger til rette for effektiv gloseinnlæring