Svein Erik Stave er en av forfatterne bak læreboka Terra nova. Han har brukt mye av innholdet i boka til å realisere Modus geografi. Dette har han gjort fordi han mener at elevene skal få trene på geografisk tenkning. I møtet med fagstoffet og i arbeidet med det, skal elevene få oppdage koblinger mellom naturprosesser og samfunnsutvikling.

– Geografi er mer enn kunnskap om land og steder. Det er en måte å tenke på, en faglig linse for å forstå sammenhenger mellom natur og samfunn, lokalt og globalt.
Modus geografi legger til rette for en progresjon som går fra å beskrive fenomener enkeltvis til å analysere og reflektere over de store sammenhengene i verden, sier Stave.
Bli kjent med Modus geografi
Om skolen din er en del av BRUK-ordningen, kan du logge inn med Feide og bli kjent med Modus geografi.
Har du ikke tilgang?
Les mer om ModusGeografiens tenkemåter og verktøy gjør det til et av de mest framtidsrettede av alle skolefag.

Geografi er et syntesefag
– Geografi er det eneste skolefaget som omhandler både natur- og samfunnskunnskap innenfor samme ramme. Modus geografi synliggjør konsekvent slike sammenhenger ved å vise hvordan naturprosesser og samfunnsutvikling påvirker hverandre. Når elevene arbeider med temaer som klimaendring, ressursbruk eller befolkningsutvikling, vil de alltid møte perspektiver som kobler sammen naturvitenskapelige og samfunnsmessige aspekter, fortsetter Stave.
Modus geografi styrker elevens evne til å bruke geografien som verktøy for å forstå verden.
Hva er geografisk tenkning?
– Geografisk tenkning handler om å forstå verden gjennom begreper som romlige mønstre, geografisk nivå og stedsforståelse. Modus geografi bygger systematisk inn disse tenkemåtene i alle temaer. Når elevene jobber med fagstoffet, vil de for eksempel lære å analysere geografiske forhold i lys av ulike geografiske forhold – fra lokalt til globalt. De vil også trene opp evnene til å se geografiske mønstre og forstå hvordan slike mønstre oppstår.

Dybdelæring i hvert tema
Modus geografi har en tydelig struktur som fremmer dybdelæring og som hele tiden trekker tråder mellom ulike temaer. Læremiddelet er bygget opp av moduler som sikrer progresjon og fordypning i hvert tema.
Først blir elevene presentert for ulike geografiske forhold og fenomener. Eksempler på disse blir deretter utgangspunkt for de geografiske metodene som elevene skal ta i bruk. Dette bidrar til at elevene utvikler kompetanse i å vurdere sammenhenger mellom fenomener og forhold – både på samme og på ulike geografiske nivåer.
Elevene bruker reelle data
Modus geografi er et læremiddel der aktuelle data og eksempler blir brukt aktivt. Elevene arbeider med oppdaterte kilder som viser hvordan geografiske prosesser utspiller seg i samtiden. Dette gjør faget relevant og engasjerende. Samtidig viser det en nytteverdi – hvordan geografisk kunnskap kan bli brukt i møte med store samfunnsutfordringer.
– Ved å bruke reelle og oppdaterte data får elevene trene på å bruke geografi som et praktisk analyseverktøy for å forstå komplekse problemstillinger, sier Stave.
Geografifaget har en sentral rolle i å få elevene til å forstå miljø- og bærekraftsutfordringer.
Elevene utvikler evnen til kritisk refleksjon
– Geografi skal ikke bare formidle fakta, men også utvikle elevenes evne til kritisk refleksjon over egne handlinger og valg. Derfor legger Modus geografi stor vekt på refleksjonsoppgaver som knytter geografisk kunnskap til elevenes egne liv og valg, avslutter Svein Erik Stave.