Modus naturfag SF skiller mellom hva elevene skal kunne og hva de skal forstå, men enda viktigere er det å vite hvordan elevene skal komme seg dit. Det betyr at innholdet må legge til rette for ulike naturfaglige perspektiver som visuelle representasjoner, modellering, utforskning og formidling. Også ulike læringspreferanser og ulike arbeidsformer er vektlagt i læremiddelet.
Elevene arbeider med fagstoffet
I fagstoffet finner elevene det de skal kunne. For å forstå innholdet holder det ikke bare å lese, de må også gjøre noe. I denne klasseromsaktivitet skal elevene jobbe med å forstå det elektromagnetiske spekteret.
- Dette er en lærerstyrt muntlig aktivitet hvor elevene skal bevege seg og føle sammenhengen mellom ulike begreper på kroppen.
- Til å begynne med skal elevene få utdelt hver sin bølgelengde eller strålingstype.
- I grupper skal de svare på spørsmål som danner grunnlaget for selve aktiviteten.
- Elevene skal så stille seg i rekke etter ulike kriterier.
- Underveis er det mulighet for å diskutere og be elever begrunne og forklare valg.
- Og til slutt skal elevene tilbake i gruppene og oppsummere både for hverandre og for klassen.
Elevene utforsker på egenhånd
Læreplanen sier blant annet at elevene skal utforske naturfaglige modeller. Det er lett å frata elevene muligheten til å skape mening selv, men i Modus naturfag SF skal elevene utforske, drøfte og finne sammenhenger.
Gjennom å manipulere en simulering får de muligheten til å oppdage og sette egne ord på det de gjør og det de observerer når de utforsker. Det er viktig at de får mulighet til å gjøre sine egne oppdagelser, men også at det blir satt av tid til å konsolidere kunnskapen til slutt.
Aktiviteten legger også opp til at elevene tar i bruk matematisk kompetanse. Som videre arbeid kan du som lærer overføre aktiviteten til en graftegner og skissere en graf. Da vil elevene se at frekvens og bølgelengde er omvendt proporsjonale størrelser – noe de kan kjenne igjen fra matematikken.
Her er sammenhengen "lysfarten" – som bygger oppunder en forståelse for at varmestråling, mikrobølger, synlig lys, og så videre i bunn og grunn er SAMME fenomen.
En trygg tilnærming til programmering
- «Nedarving av øyenfarge» er en programmeringsaktivitet som er laget for å gi en trygg og god tilnærming til programmering i naturfag.
- For å gjøre dette, bruker vi PRIMM-metodikken: Predict, Run, Investigate, Modify, Make
- Etter en introduksjon, blir elevene presentert for et program der de skal forutsi («predict») hva de tror programmet gjør.
- Deretter kan de kjøre programmet («run») og se hva programmet faktisk gjør.
- Videre kan de utforske («investigate») ved å kjøre små justeringer på programmet.
- Til slutt blir de bedt om å utvide programmet («modify») og lage nye varianter av programmet («make»).
I denne aktiviteten får elevene også jobbet med matematisk kompetanse, og de får erfaring med de store talls lov.
Gjennom arbeidet i Modus naturfag SF skal elevene opparbeide kompetanse.
Gjennom Modus naturfag SF skal elevene ikke bare mestre naturfaget, de skal også bli glad i det.
Gjennom Modus naturfag SF møter elevene innhold som engasjerer og som spiller læreren god i klasserommet.