Innholdsliste som viser de fire første temaene i Modus samfunnskunnskap: 01 Aktualitet i samfunnskunnskap, 02 Kropp, kjønn og seksualitet, 03 Digitale spor, 04 Ulikheter og utenforskap.

Spørsmålet for temaet er formulert med utgangspunkt i kompetansemålet og fungerer som en avgrensning av det.

  • Denne avgrensningen gjør temaet overkommelig.
  • Spørsmålet skal vekke interessen og forkunnskapen til elevene og gjøre temaet relevant for dem.
  • De kan svare på spørsmålet med forkunnskapen sin, men vil sitte igjen med et mer nyansert svar når de løser vurderingsoppgaven etter å ha arbeidet med temaet.
  • Gjennom å bruke spørsmål viser vi at de skal arbeide med faget og finne ut noe.
  • Dette er også en måte å følge opp bruken av verb som utforske, vurdere, innhente, drøfte, sammenligne, fra læreplanen.
  • Arbeidet med spørsmålet skal gi elevene kunnskap og erfaring de har bruk for her og nå og i framtida.
  • Å svare på spørsmål og arbeide med faget dreier seg også om dybdelæring. Elevene skal lære seg fagets arbeids- og tenkemåter og finne ut hvordan kunnskap i faget blir til. Den beste måten å gjøre det på, er å svare på spørsmål gjennom å undersøke sammenhenger i samfunnet.
En lys rosa bakgrunn med et gult felt der det står

Lærerveiledningen gjør det enklere å tilpasse

Lærerveiledningen er skrevet for å gjøre det enklere å tilpasse innholdet til din klasse og den enkelte undervisningssituasjon. I lærerveiledningen får du en gjennomgang av hele temaet, der forfatter grunngir avgrensningen av temaet og forklarer hvordan du kan gjennomføre undervisningen. Du trenger ikke lese alt, men kan gå rett til det du trenger svar på. Veiledning for hvert tema er sortert under disse overskriftene:

  • Begrunnelse: Hvordan er temaet avgrenset og knyttet til læreplanen?
  • Forberedelse: Hvordan forberede elevene og hvilke vanskelige spørsmål må lærer være forberedt på fra elevene?
  • Differensiering: Hvordan legge opp temaet for å få med så mange som mulig så langt som mulig?
  • Vurdering: Alle temaene har en vurderingsoppgave, men det er opp til lærer og elever å velge ut hvilke temaer de skal ha til vurdering. Vurderingsoppgavene er uansett nyttige for å samle trådene.
  • Gjennomføring: Forfatter gir noen råd om rekkefølgen til oppgaver og aktiviteter.
Tre miniatyrbilder viser ulike oppgaver og aktiviteter til temaet

Oppgaver og aktiviteter er det sentrale

I Modus samfunnskunnskap er oppgaver og aktiviteter det sentrale. Det er flere oppgaver enn tekster, det skal være overkommelig. Elevene skal kunne se på omfanget på en side og tenke «Dette greier jeg!».

Elevene skal arbeide med faget, ikke lese om det. Elevene kan begynne med oppgavene og oppsøke fagstoffet og begrepslista når de trenger utdypning eller forklaring av sammenhenger og begreper. De leser for å finne svar. På den måten gir fagstoffet mer dybde til arbeidet med oppgavene.

Aktiviteter skal sikre at elevene får ta fagstoffet i bruk gjennom å snakke om faget med andre, finne argumenter og bruke dem for å begrunne egne standpunkt. Gjennom disse aktivitetene får elevene oppleve at det er et mangfold av meninger i klasserommet. Det er mangfoldet av meninger som gjør klasserommet til et spennende sted å være.

To føtter i tøysko mot et blankt gulv med teksten

Vurderingsoppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet for temaet og skal tjene som avrunding av arbeidet. Med denne oppgaven samler elevene trådene og lager et håndfast resultat i form av en tekst, punktliste, podkast eller presentasjon.

Det skaper motivasjon for arbeidet at elevene vet fra starten hva resultatet skal være, og at de vet de vil sitte igjen med noe som de kan bruke i forbindelse med repetisjon til eksamen, for eksempel. Lærer og elev avgjøre hvilke oppgaver som skal bli vurdert, men de kan gjøre alle fordi det tjener som oppsummering og avrunding av emnet.

Fagstoff og begreper er verktøy elevene kan bruke for å få mer informasjon og dybde i arbeidet med oppgavene, nye perspektiver eller sikre at de bruker begrepene riktig. Fagstoffet er kort og konsist og har ordforklaringer i løpende tekst. Det er også spørsmål underveis som hjelper elevene å tenke over det de leser.

Modus samfunnskunnskap er avgrensa og overkommelig.

Modus samfunnskunnskap har lite å lese – og mye å arbeide med og tenke over.

Med Modus samfunnskunnskap er det mulig å gjennomføre alt innenfor ett skoleår.

Med Modus samfunnskunnskap kan elevene gå videre og ta i bruk det de har lært de ti årene de har gått på skole. Det er ikke det samme en gang til.