I læringsopplegget «Kulturmøter i tekster – tilhørighet og utenforskap i ny norsk litteratur» kan du og klassen din undersøke kulturmøter i utdrag fra Bjørnholt vgs (2022) av Sarah Zahid og romanen Da vi var yngre (2023) av Oliver Lovrenski. Kulturmøtene er knyttet til ungdomskultur og forholdet mellom kultur og identitet.

I tekstene møter vi blant annet Nawal, Ivor, Marco, Arjan og Jonas. De vokser opp i et urbant og flerkulturelt miljø, og de opplever mye av det samme som elevene våre gjør: De prøver ut ulike typer identiteter i en søken etter et fellesskap, de utfordrer tradisjonelle verdier og stereotypiske forestillinger, og de forsøker å navigere i et flerkulturelt landskap. Derfor har opplegget fått undertittelen «tilhørighet og utenforskap i ny norsk litteratur».

En smilende lærer står ved to elever, peker i boka og forklarer.
Elisabeth Nordli veileder sine elever på Eikeli videregående skole.

Se filmen fra klasserommet

Slik kan du gjennomføre opplegget:

Oppstartsaktivitet: Hvorfor leser vi, og hva er sammenhengen mellom litteratur og samfunn? I denne oppstartsaktiviteten skal elevene vurdere 15 påstander om hvorfor vi leser. Gjennom denne aktiviteten kan klassen få et felles utgangspunkt for arbeidet med Bjørnholt vgs og Da vi var yngre.

Fagstoff: Fagstoffet består av sentrale fagbegreper som hjelper elevene til å utforske tekstene på en faglig måte. Fagbegrepene er satt opp som par med tenk etter-oppgaver til slutt. Du kan dele klassen i grupper og la hver gruppe få ansvar for sitt begrepspar og tenk etter-oppgave. Deretter setter du sammen nye grupper med én elev fra hver av gruppene. I de nye gruppene deler elevene sin kunnskap og sine refleksjoner med de andre på gruppa.

Skriv din egen backstory: Les først diktet «litt backstory» og bli kjent med Nawal, hovedpersonen i Bjørnholt vgs. Deretter kan elevene skrive sin egen «backstory».

Bjørnholt vgs: Les diktene høyt i klassen, og la elevene jobbe med oppgavene i grupper. Her får de bruk for fagbegrepene som er presentert i fagstoffet.

Lytt til en podkast: Lytt til podkasten Brenner deler dikt med Sarah Zahid som gjest. Diskuter temaene som Brenner og Zahid tar opp.

«fenalår og hverdagsrasisme»: Bli kjent med Ivor, Marco, Arjan og Jonas og skrivemåten i romanen.

Da vi var yngre: Les utdraget og jobb med oppgavene. Også her får elevene bruk for fagbegrepene i fagstoffet.

Litteratur som speil eller vindu? Reflekter over tekstene dere har lest. Har de vært som et speil eller som et vindu? Formålet med sammenligningen er å hjelpe elevene til å reflektere over hvilken betydning litteraturen har for dem.

Lag en podkast: Oppsummer arbeidet dere har gjort i en podkast.

Du finner råd og tips til gjennomføring i lærerveiledningen.