I læringsopplegget «Kulturmøter i tekster – tilhørighet og utenforskap i ny norsk litteratur» kan du og klassen din undersøke kulturmøter i utdrag fra Bjørnholt vgs (2022) av Sarah Zahid og romanen Da vi var yngre (2023) av Oliver Lovrenski. Kulturmøtene er knyttet til ungdomskultur og forholdet mellom kultur og identitet.
I tekstene møter vi blant annet Nawal, Ivor, Marco, Arjan og Jonas. De vokser opp i et urbant og flerkulturelt miljø, og de opplever mye av det samme som elevene våre gjør: De prøver ut ulike typer identiteter i en søken etter et fellesskap, de utfordrer tradisjonelle verdier og stereotypiske forestillinger, og de forsøker å navigere i et flerkulturelt landskap. Derfor har opplegget fått undertittelen «tilhørighet og utenforskap i ny norsk litteratur».
Se filmen fra klasserommet
Slik kan du gjennomføre opplegget:
• Oppstartsaktivitet: Hvorfor leser vi, og hva er sammenhengen mellom litteratur og samfunn? I denne oppstartsaktiviteten skal elevene vurdere 15 påstander om hvorfor vi leser. Gjennom denne aktiviteten kan klassen få et felles utgangspunkt for arbeidet med Bjørnholt vgs og Da vi var yngre.
• Fagstoff: Fagstoffet består av sentrale fagbegreper som hjelper elevene til å utforske tekstene på en faglig måte. Fagbegrepene er satt opp som par med tenk etter-oppgaver til slutt. Du kan dele klassen i grupper og la hver gruppe få ansvar for sitt begrepspar og tenk etter-oppgave. Deretter setter du sammen nye grupper med én elev fra hver av gruppene. I de nye gruppene deler elevene sin kunnskap og sine refleksjoner med de andre på gruppa.
• Skriv din egen backstory: Les først diktet «litt backstory» og bli kjent med Nawal, hovedpersonen i Bjørnholt vgs. Deretter kan elevene skrive sin egen «backstory».
• Bjørnholt vgs: Les diktene høyt i klassen, og la elevene jobbe med oppgavene i grupper. Her får de bruk for fagbegrepene som er presentert i fagstoffet.
• Lytt til en podkast: Lytt til podkasten Brenner deler dikt med Sarah Zahid som gjest. Diskuter temaene som Brenner og Zahid tar opp.
• «fenalår og hverdagsrasisme»: Bli kjent med Ivor, Marco, Arjan og Jonas og skrivemåten i romanen.
• Da vi var yngre: Les utdraget og jobb med oppgavene. Også her får elevene bruk for fagbegrepene i fagstoffet.
• Litteratur som speil eller vindu? Reflekter over tekstene dere har lest. Har de vært som et speil eller som et vindu? Formålet med sammenligningen er å hjelpe elevene til å reflektere over hvilken betydning litteraturen har for dem.
• Lag en podkast: Oppsummer arbeidet dere har gjort i en podkast.
Du finner råd og tips til gjennomføring i lærerveiledningen.