Modus er det nye heldekkende digitale læremiddelet fra Aschehoug som nå er ute for salg. Det består ikke av rigide læringsstier og opplegg, som mange er vant til fra lignende læremidler. Lærerne står fritt til å plukke akkurat det innholdet de trenger og enkelt sette sammen med det de har fra andre kilder.

Vera Haye Bjerga er produktsjef for videregående i Aschehoug. I disse dager er teamet med Bjerga i spissen midt i prosessen med å utvikle et nytt heldekkende digitalt læremiddel. Sammen på laget har hun med seg redaktører, forfattere, innholdsprodusenter, utviklere og designere. Aschehoug vil fortsette å produsere bøker, og de digitale ressursene til bøkene vil fortsette å være tilgjengelige i Aunivers.

Men er digitale læremidler fremtiden?

- Vi jobber med å utvide verktøykassen som kan bidra til engasjerende klasseromsundervisning og gjøre det attraktivt å lære. Bøker skal vi fortsette å produsere, men vi ønsker å tilby et heldekkende digitalt læremiddel med fagstoff som dekker alle kompetansemålene innenfor et fag. Det er tilpasset varierte undervisningssituasjoner og utforskende læringsmiljøer, både digitalt og sammen med fysiske lærebøker, forklarer Bjerga.

- Vi ønsker å inspirere til varierte skolehverdager, med læremidler som er brukervennlige, legger Ina Aschim til. Hun er tjenestedesigner og har et ekstra øye for at det de lager skal være enkelt å bruke.

Bilde av to kvinner

Læring på elevenes premisser

Det har vært mange medieoppslag om digitalisering i skolen og mobilfri skole. Hvordan påvirker det utvikling av bøker og digitale læremidler fremover?

- Vi ser at det er hensiktsmessig å benytte digitale tjenester på noen områder som vi ikke får til analogt. Det gir rett og slett flere muligheter for å tilpasse faglig innhold til ulike behov, forklarer Bjerga.

I videregående er elevene på mobil og PC gjennom hele dagen. Unge i dag blir lett distrahert og har vanskeligheter med å konsentrere seg. I stedet for å ta vekk mobiler og digitale flater i skolen, handler undervisningen om å formidle kunnskap og forberede elevene på livet etter skolen.

- Skjerm kan legge til rette for en mer dynamisk og visuell tilnærming. Alle elever har ulike måter å lære på. Noen foretrekker å lytte, mens andre vil heller lese selv, sier Aschim.

Elever skal fortsette å lese, skrive og tenke. De skal utforske og anvende kunnskap, men innlæringsprosessen kan gi utfordringer for læreren. Med 30 elever i klassen, er det en utfordring å tilrettelegge for 30 med ulike læringspreferanser?

- Vi er veldig bevisste på balansen mellom det digitale og det analoge. Derfor åpner vi for skjerm der det fremmer læring og mestring for elevene, forklarer Bjerga.

Vi legger opp til arbeid uten skjerm når det er mest hensiktsmessig, og utnytter det digitale der det har sine fordeler

Utgir smakebiter for test

Behovene til lærerne og elevene har vært førende for Aschehoug i utviklingen av Modus. For å få innsikt i hvilke behov som vi må dekke, har teamet på videregående gjennomført intervjuer, spørreundersøkelser og sett på brukeradferd hos lærere, elever, skoleledelse og bibliotekarer i den videregående skolen.

- Ved å slippe ekte brukere inn tidlig i prosessen, kan vi oppdage nye behov og gjøre justeringer underveis etter hvert som vi lærer mer om hvordan de bruker innholdet i undervisningen, sier Bjerga.

Et viktig aspekt av designprosessen er det som skjer etter lansering.

Aschim forklarer at de ønsker dialog og tilbakemeldinger fra brukere i tiden fremover, slik at de kan justere underveis.

- Hensikten med å få ut noen smakebiter tidlig i prosessen, er å skape situasjoner for å teste i reell bruk. Dette gir oss en pekepinn på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, før vi utvider tilbudet med flere temaer og fag, sier Aschim.

Lav leseutholdenhet blant ungdommer

Mange elever i dag sliter med å lese lengre tekster og holde oppe konsentrasjonen. Dette er et kjent problem som bekymrer både foreldre og lærere.

Handler konsentrasjonsvanskene om at innholdet ikke vekker interesse?

- Vi har gjort en del designgrep for at det skal være attraktivt for elevene, og for at de skal klare å holde konsentrasjonen lenger, sier Aschim.

Vi har jobbet mye med den visuelle fremstillingen og estetikken, slik at brukerne får en god opplevelse og får lyst til å bruke innholdet.

Kan du holde konsentrasjonen bedre ved hjelp av gode brukeropplevelser?

- Vi tar tydelige grep for å holde fokuset til eleven og begrense kognitiv overbelastning ved å la læringsressursene åpne seg over hele skjermen. Elevene skal bli oppfordret til å stoppe opp og reflektere, i tillegg fjerner vi unødvendig navigasjon, forklarer Bjerga.

Bøker og digitale læremidler må være attraktive og appellerende for å holde på motivasjonen, men hvordan kan læremidler hjelpe læreren til å tilpasse undervisningen til ulike elevers forutsetninger?

- Digitale læremidler må være attraktive slik at motivasjonen for å tilegne seg kunnskap øker. Her har det digitale noe for seg, sier Aschim.

Aschehoug utvider tilbudet

I Aschehoug står samfunnsoppdraget sterkt. Vi ønsker å støtte læreren og være der for elevene gjennom videregående skole, slik at alle elever kan oppleve mestring.

- Vi skal formidle kunnskap som engasjerer og motiverer til læring. Det er hele drivkraften bak hvorfor vi velger å lage et heldekkende digitalt læremiddel, sier Bjerga.