Aschehoug Univers barneskole

Kjøp Aschehoug univers til barneskolen.

Kjøp Aschehoug univers til alle elever på ungdomsskolen og få 30 % rabatt på grunnbøker i norsk, matematikk og engelsk!

Læremidler for barneskolen

Slik feirer vi samenes nasjonaldag

Bli med oss inn i klasserommet til Ann Kristin Lepsøe når hun bringer samenes nasjonaldag til liv, og inspirerer en ny generasjon til å verdsette kulturelt mangfold og historie.

Dysleksi: Hva kan du som lærer gjøre?

Få en kort og konsis innføring i hva dysleksi er og hva du som lærer må se etter i klasserommet.

Hvordan hever vi elevenes skriveforståelse?

Skriving er et viktig redskap for læring. Driver du god skriveopplæring? I denne teksten deler Hanne Solem sine erfaringer, gjennom råd og eksempler.

Lars er LOL skaper engasjement i klasserommet

Iben Akerlie sin debutbok blir film. Aschehoug har laget et gøyalt undervisningsopplegg basert på både filmen og boka. 6D ved Huseby skole i Oslo – ja, de elsker det!

Nasjonalt leseløft

Alde Gerhardsen, entusiastisk boksluker og elev ved Morellbakken skole og, leder oss gjennom et inspirerende program som i seg selv skaper leselyst. Her møter vi de fem barne- og ungdomsbokforfatterne Ida Tufte Michelsen, Stian Gulli, Reidar Müller, Nora Dåsnes og Bobbie Piers. De forteller og serverer smakebiter fra sine siste utgivelser. Vi får høre kultur- og likestillingsminister, Anette Trettebergstuen, snakke om sine lesevaner og planer for litteraturen. I panelet som forklarer hvorfor lesing er viktig, holder Kjersti Lundetræ, Dag Larsen, Siri Larsen og Kari Spjeldnæs glødende innlegg.

Se opptak fra arrangementet

Våg å ta opp vanskelige temaer i klasserommet

Hvorfor er ytringsfrihet så viktig? Har alle mennesker lik mulighet til å si hva de mener? Aschehoug blir 150 år og gir alle landets skoler gratis tilgang til et viktig undervisningsopplegg om ytringsfrihet. Logg inn med Feide på Aunivers.no og bruk opplegget i klasserommet ditt – du finner tilpassede opplegg for 1.–4. trinn, 5.–7. trinn, 8.–10. trinn og videregående skole.

Tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet!

Snakke matte med Asbjørn og Andreas!

Hvordan skaper vi et klasserom hvor elevene får utforske, snakke matte med hverandre og oppdage matematiske sammenhenger? Podkasten tar for seg matematikk fra 5.–10. trinn, men det har sneket seg inn noen episoder om utforskende undervisning og hvordan foresatte kan hjelpe til med matematikk hjemme.

Lytt til Snakke matte på Spotify